Ud over en privatlivspolitik er cookie-banneret på en hjemmeside et lige så vigtigt element i generel databeskyttelse, men klager over vildledende cookie-bannere er stigende.
Med bøder i vente for 2022 er vi i øjeblikket i en tilstand, hvor webstedsoperatører bør være meget forsigtige, når de navigerer i privatlivets minefelt. Du ønsker bestemt ikke at tiltrække databeskyttelsesmyndighedernes eller advokaters opmærksomhed (husker du Google Fonts advarselsbølgen 🤯?).
Af denne grund behandler vi i denne artikel de 5 mest almindelige fejl ved brug af cookie-bannere for at beskytte dig som hjemmesideoperatør mod mulige bøder og samtidig optimere brugeroplevelsen for dine kunder.
Hvis du har travlt, så klik på følgende links (helt gratis!) og bliv GDPR-kompatibel nu :
🚀 Få din hjemmeside scannet nu →
🚀 Opret et cookiebanner på få minutter →
Fejl nr. 1: De viser ikke klare “Agree” og “Afvis” knapper
Den første og nok den mest almindelige fejl, du ser i dag, er manglen på tydelige “Agree” og “Reject”-knapper, hvilket er obligatorisk for et GDPR-kompatibelt cookiebanner. Ifølge GDPR skal besøgende på din hjemmeside kunne genkende både knapperne “Afvis” og “Agree”. Bemærk her, at begge knapper skal være lige genkendelige .
Husker du overskrifterne i begyndelsen af 2022, da Google annoncerede, at de ville tilføje en “afvis alle”-knap til sine cookie-bannere? Dette var et minimumskrav for at bruge et GDPR-kompatibelt cookiebanner, men også et afgørende øjeblik, der definerede behovet for denne foranstaltning. Og dette takket være beslutningen fra CNIL (det franske databeskyttelsesagentur), som alene i januar 2022 idømte Google en bøde på i alt 150 millioner euro (inklusive YouTube!).
✅ Følg eksemplet nedenfor, og brug consentmanagers cookiebannergenerator til dit websted for at sikre, at din cookiemeddelelse viser knapperne “Agree” og “Afvis”. Vores system vil også vise dig, hvilke cookie-bannerdesigns vi ikke anbefaler.
Fejl #2: Ikke blokering af dine cookies før samtykke
En anden almindelig fejl, som mange cookie-bannere laver, er ikke at blokere cookies, før der er givet samtykke.
Hvad betyder den forrige blok, og hvordan fungerer denne mekanisme?
Alle ikke-essentielle cookies skal blokeres, før brugeren giver samtykke. Det betyder, at din hjemmeside skal kunne stoppe eksekveringen af cookies, før der gives samtykke. Dette kan være noget af en teknisk opgave, hvis du ikke selv administrerer dit websteds indhold. Tjek derfor alle aktive plugins, der bruger cookies i baggrunden. Og hvis du ikke er sikker, kan en cookie-scanner være til stor hjælp. De fleste tjenester tilbyder i disse dage dette gratis, og med det kan du finde alle de plugins, der i øjeblikket er aktive på din hjemmeside.
✅ Når du har fundet ud af, hvilke af dine tjenester der bruger cookies, skal du sørge for at oprette en pre-script blok. For mere detaljerede instruktioner om, hvordan du blokerer cookies, skal du klikke her .
Fejl #3: Brugere har ingen mulighed for at ændre eller trække deres samtykke tilbage
En væsentlig mangel ved et ikke-kompatibelt cookiebanner på et websted er, at hvis brugeren ændrer mening, har de ingen mulighed for at gå tilbage og ændre deres indstillinger. Mange webstedsoperatører forsømmer denne mulighed af visuelle årsager. At placere en widget på siden af siden er måske ikke særlig æstetisk. Men vær sikker på, at dette ifølge GDPR er obligatorisk for cookie-bannere. Dine brugere skal være opmærksomme på, at de kan ændre deres præferencer til enhver tid, og du skal give dem en nem måde at gøre det på.
✅ Sørg for, at brugeren efter at have accepteret eller afvist cookies kan vende tilbage til dit cookiebanner med et enkelt klik på din hjemmesides skærm.
Med consentmanager cookie-værktøjet kan widgetten tilpasses 100 % til designet af din hjemmeside: logo, placering, font ned til mindste detalje!
Fejl #4: Dit cookiebanner er ikke opdateret
Opdaterede politikker, der er linket i dine cookie-bannere, er en forudsætning for, at dine brugere lovligt kan udøve deres rettigheder. Af denne grund bør du holde dig væk fra compliance-værktøjer, der tilbyder køb én gang-politikker. De kan være billigere, men vær opmærksom på , at dine politikker kan være forældede . I de seneste år har grundlæggende databeskyttelsesspørgsmål ændret sig mindst hver 6. måned, og nye lande/regioner er blevet tilføjet. I dette tilfælde er du ikke længere beskyttet, så snart lovgivningen ændres. Og som du ved, udvikler landskabet af privatlivslovgivning sig konstant.
✅ Sørg for at bruge en cookie-bannergenerator, der automatisk opdaterer din politik og om nødvendigt banneret i tilfælde af en ændring i lovgivningen. Sørg også for, at du overholder lovene i dine brugeres geografiske område og i det område, hvor din virksomhed opererer.
Fejl #5: Du bruger mørke mønstre
Dark Patterns, et andet ord for vildledende designmønstre, er et begreb, som Harry Brignull opfandt den 28. juli 2010 og registrerede darkpatterns.org. Dette er praksis, der får brugeren til at træffe en beslutning, som han ikke havde til hensigt. Dette gøres gennem visuelle tricks, hvormed brugeren følelsesmæssigt kan induceres til at træffe en beslutning, der er ufordelagtig for ham. I tilfælde af cookie-bannere kan dette tage form af:
- Forudvalgte afkrydsningsfelter
- Udskiftning af knappen “Afvis” med en knap “Indstillinger”.
- Definition af marketingcookies som nødvendige cookies
- Farven på knappen Acceptér er mere fremtrædende end knappen Afvis, hvilket giver fortrinsret til den ene knap frem for den anden
- Ingen mulighed for at afvise alle cookies, men i stedet fravælge individuelle kategorier baseret på legitime interesser
✅ Brugeren må ikke føle sig overtalt eller presset til at acceptere cookies. Sørg derfor for, at din cookie-meddelelse ikke indeholder optiske tricks, og at du overholder GDPR-kravene for cookies.
Løft ikke en finger her og forbered dig godt på år 2023! Med consentmanager cookie-banneret undgår du disse almindelige fejl (og dermed bøder) og mange flere, som du ikke bør bruge din kostbare tid på.