Lov om digitale tjenester stiller yderligere krav til gennemsigtighed for online platforme. Definitionen af en online platform under DSA kan gælde for din virksomhed. Som følge heraf kan du blive bedt om at overholde de yderligere gennemsigtighedskrav i DSA. Læs videre for at finde ud af, om din virksomhed falder ind under denne kategori, og hvilke skridt du kan tage for at forblive kompatibel.
Hvad er formålet med lov om digitale tjenester?
Lov om digitale tjenester trådte i kraft den 25. august 2023 for større onlineplatforme og søgemaskiner. Fra den 17. februar 2024 gælder DSA fuldt ud for andre online platforme.
DSA er en del af EU-Kommissionens dagsorden “A Europe fit for the digital age”, som har til formål at regulere online platforme og formidlere, som diskuteret i vores tidligere indlæg . Formålet er at beskytte EU-borgeres grundlæggende rettigheder og samtidig skabe et sikkert og gennemsigtigt onlinemiljø.
Hvem henvender DSA sig til?
DSA stiller forskellige krav til forskellige online aktører afhængigt af deres funktion og størrelse, da disse faktorer har forskellig indflydelse på online økosystemet. Det er også værd at nævne, at DSA, ligesom den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR), er baseret på markedspladsprincippet og derfor gælder for alle digitale formidlere, der betjener kunder i EU (EU). Det betyder, at DSA også kan gælde for amerikanske virksomheder. Derfor har DSA opdelt online platforme i fire hovedkategorier:
1. Meget store online platforme og søgemaskiner
Kommissionen definerer denne kategori som platforme og søgemaskiner med 45 millioner eller flere besøgende pr. måned. DSA’s officielle liste kan findes her .
2. Online platforme
DSA definerer en online platform som en hostingtjeneste, der gemmer og videregiver information til offentligheden på anmodning fra en modtager af tjenesten. En hjemmeside, hvor brugere kan oprette brugerprofiler eller interagere med andre brugere, betragtes også som en online platform.
Ifølge DSA falder følgende kategorier ind under begrebet onlineplatform:
- Sociale medieplatforme
- Online markedspladser (onlinebutikker, e-handelswebsteder)
- Indholdsdelingssider
- App butikker
- Online bookingsystemer til overnatning og rejser
- Samarbejdsøkonomiske platforme
Bemærk : Mikro- og småvirksomheder, defineret som virksomheder med færre end 50 ansatte og en årlig omsætning på mindre end 10 millioner euro, er ikke berørt af dette krav. Alle andre organisationer, der falder ind under kategorien onlineplatforme, skal dog overholde DSA-kravene.
3.Hostingtjenester
Dette inkluderer tjenester, der gemmer brugeroplysninger på deres vegne. Denne kategori omfatter cloud computing-tjenester, web-, e-mail- og serverhosting.
4. Mæglerydelser
Dette kan omfatte udbydere af internetadgang og domænenavnsregistratorer samt caching eller conduit-tjenester.
❗Vigtig bemærkning: consentmanager vil give en ny funktion, der giver brugere direkte adgang til annoncørers oplysninger ved blot at klikke på et ikon ved siden af annoncen. Dette giver brugerne mulighed for at tilpasse/deaktivere annoncen med det samme, når de ser annoncen.
Yderligere gennemsigtighedskrav til onlineplatforme
Online platforme har også yderligere forpligtelser og forventninger til at sikre større gennemsigtighed.
I overensstemmelse med artikel 26 “Annoncering på onlineplatforme” i DSA er følgende krav fastsat:
1. Udbydere af online platforme, der viser annoncer, skal sikre, at slutbrugeren hurtigt, klart og utvetydigt i realtid kan se følgende i hver annonce, der vises til dem:
a) oplysninger om formålet med reklamen;
b) Den person eller organisation , der viser annoncen ;
c) den person eller enhed , der har betalt for reklamen , hvis den er forskellig fra den person eller enhed, der er nævnt i litra b). og
d) information , der er både meningsfuld og let tilgængelig gennem annoncering; En beskrivelse af de vigtigste kriterier, der bruges til at bestemme målgruppen for annoncering, og de midler, hvormed disse kriterier kan ændres.
2. Udbydere af onlineplatforme skal give personer, der bruger deres tjenester, mulighed for at angive, om det indhold, de tilbyder, er eller indeholder kommerciel kommunikation.
3. Udbydere af onlineplatforme må ikke vise annoncer, der er oprettet på basis af profilering, til personer, der bruger deres tjenester.
Hvad du kan gøre for at overholde loven om digitale tjenester
DSA kræver, at onlineformidlere giver klare og enkle oplysninger om de tjenester, de bruger. Sørg for, at du grundigt gennemgår din praksis for privatliv og gennemsigtighed. Sørg for, at du får alle de vigtige oplysninger fra dine annonceringspartnere, så du effektivt kan levere dem til dine brugere. Vores consentmanager løsning kan hjælpe dit websted med at overholde og administrere de gennemsigtighedsstandarder, der kræves af DSA og EU’s databeskyttelsesforordninger såsom GDPR.
Er du ikke sikker på, om din virksomhed er underlagt loven om digitale tjenester? Kontakt en af vores eksperter nu!