European Accessibility Act 2025 (EAA 2025) er ved at blive implementeret. Virksomheder i EU skal sikre, at deres hjemmesider eller onlinebutikker er designet til at være barrierefrie inden implementeringsfristen den 27. juni 2025. Dette påvirker også det første kontaktpunkt, cookie-banneret , som også skal være tilgængeligt for personer med handicap. Men hvordan adskiller disse tilgængelighedsstandarder sig fra de cookie-bannerkrav, der allerede er fastsat af GDPR ? Skal virksomhederne træffe yderligere foranstaltninger?
I denne artikel vil vi guide dig gennem alle de nødvendige trin for at gøre dit cookiebanner EAA-kompatibelt og vise dig, hvordan du kan sikre overholdelse af consentmanager CMP.
Hvad er European Accessibility Act 2025?
Den europæiske tilgængelighedslov, officielt kendt som Direktiv (EU) 2019/882 , er et EU-direktiv vedtaget den 27. juni 2019 og planlagt til at træde i kraft den 28. juni 2025.
Deres mål er at skabe rammer for digital tilgængelighed, så online rum såsom hjemmesider og apps er let tilgængelige og brugbare for alle.
Den europæiske tilgængelighedslov fokuserer på nøgleprodukter og tjenester til mennesker med handicap og sikrer, at tilgængelighedsstandarder er konsistente på tværs af EU-lande.
Her er de kategorier af begrænsninger, som EAA fremhæver:
- Synsforstyrrelser, herunder blindhed
- Høreskader, herunder døvhed
- Motoriske svækkelser
- Kognitive svækkelser og indlæringsforstyrrelser
- Lysfølsomhed
- Flere handicap
EAA er en del af et initiativ til støtte for EU’s strategi for rettigheder for mennesker med handicap 2021-2030 .
Hvem skal overholde EAA 2025 og hvordan?
Fra den 28. juni 2025 skal produkter og tjenester, der er omfattet af den europæiske tilgængelighedslov, overholde kravene i EAA .
Virksomheder bør kontrollere landespecifikke tilgængelighedsregler. I nogle EU-medlemsstater kan yderligere krav være gældende.
Den europæiske tilgængelighedslov gælder generelt for produkter og tjenester med fokus på digitale teknologier . De vigtigste sektorer nævnt under tjenester i denne forordning omfatter, men er ikke begrænset til:
- Telefontjenester
- Banktjenester
- E-handel
- Hjemmesider, mobiltjenester, elektroniske billetter og alle informationskilder for luft-, bus-, jernbane- og vandtransporttjenester
- E-bøger
- Adgang til audiovisuelle medietjenester (AVMS)
Enhver virksomhed, der opererer i EU eller leverer digitale tjenester til kunder i EU, vil snart skulle overholde disse nye tilgængelighedskrav. Mikrovirksomheder kan have visse undtagelser, men bør stadig gøre deres tjenester tilgængelige for mennesker med handicap.
For at sikre overholdelse af EAA er det vigtigt at forstå de grundlæggende principper for tilgængelighed, der er etableret for websteder og mobilapplikationer. Disse principper kan findes i det officielle EAA-direktiv og i direktiv (EU) 2016/2102 om tilgængelighed af offentlige myndigheders websteder og mobilapplikationer.
De fire principper for tilgængelighed for hjemmesider og mobilapps
Et tilgængeligt cookiebanner betyder, at det overholder de grundlæggende principper om opfattelighed, brugervenlighed, forståelighed og robusthed .
Hvad disse principper betyder for designet og adfærden af dine cookie-bannere:
- Opfattelighed – Brugere skal kunne se, høre eller på anden måde opfatte informationen i cookie-banneret. Banneret skal præsenteres på en sådan måde, at ingen væsentlig information er tilsløret eller utilgængelig.
- Brugervenlighed – Brugere skal nemt kunne interagere med cookie-banneret. Brugergrænsefladen bør tillade alle nødvendige handlinger uden forhindringer, såsom at vælge en indstilling, acceptere eller afvise cookies eller navigere gennem muligheder.
- Forståelighed – Sproget og layoutet af cookie-banneret skal være let at forstå. Undgå kompleks juridisk jargon (“juridisk jargon”). Brug i stedet et enkelt og direkte sprog til at forklare muligheder og implikationer.
- Robusthed – Cookie-banneret skal fungere fejlfrit på forskellige enheder og teknologier. Uanset om brugeren tilgår banneret via en mobiltelefon, en tablet eller en stationær computer, skal banneret tilpasse sig forskellige skærmstørrelser og understøtte forskellige teknologier.
Hvordan skal du designe dit cookiebanner i henhold til EAAs retningslinjer?
Der er nogle vigtige skridt, du bør tage. Først bør du justere de visuelle og funktionelle aspekter af dit banner, som du normalt selv kan justere i designeditoren på en CMP – mere om dette i næste afsnit. Det andet trin er mere teknisk, men det kan gennemføres med blot et enkelt klik i consentmanager CMP.
Lad os først komme til designaspekterne: Som bruger af en betalt consentmanager CMP-pakke har du adgang til en række præfabrikerede cookie-bannerdesigns samt omfattende tilpasningsmuligheder. I sidste ende er det dit ansvar at designe udseendet af dit cookiebanner, så det er tilgængeligt for alle brugere.
Disse design- og adfærdskrav er baseret på WCAG Quick Success Criteria and Techniques ( se WCAG guide her ):
- Farvekontrast – Sørg for, at teksten på dit cookiebanner er let at læse ved at opretholde et minimumskontrastforhold på 4,5:1.
- Formidl ikke kun information gennem farver – Tilgængeligt design kræver yderligere information, der ikke kun formidles gennem farver. For eksempel skal dine “Accepter” og “Afvis” knapper ikke bare være grønne for “Accepter” og røde for “Afvis” uden at vise den faktiske tekst.
- Tastaturtilgængelighed – Banneret skal være fuldt navigerbart med et tastatur uden behov for en mus.
- Klar formulering – Brug klare, forståelige ord og formidl dit indhold klart.
- Tilpasset design – Sørg for, at dit banner kan tilpasses til forskellige skærmstørrelser, fra mobile enheder til stationære computere.
- Alternativ tekst – Hvis dit banner indeholder ikoner eller billeder, skal du angive alt tekstbeskrivelser for alle elementer, der udfører en funktion eller repræsenterer en tilstand. Dette er vigtigt for brugere, der stoler på skærmlæsere.
- Fravælg nemt – Sørg for, at brugere kan fravælge cookies i et enkelt trin uden at skulle navigere gennem flere skærme.
- Links – Følg webkonventioner ved at understrege links og, når det er muligt, bruge farver som blå til at angive interaktivitet.
Fejl, der gør dit cookiebanner ikke-EAA-kompatibelt (med eksempler!)
Et cookiebanner med en dårlig tilgængelighedsvurdering kan påvirke brugeroplevelsen for mennesker med handicap betydeligt , for ikke at nævne de store bøder, der kan følge med !
Ud over at man ikke overholder ovenstående, er her nogle almindelige fejl, der kan få dit banner til at fejle, sammen med eksempler:
Fejl 1: Dårligt kontrastforhold
Det mindste kontrastforhold på 4,5:1 opnås ikke her. Brugere med synshandicap kan have svært ved at læse dit banner.
Fejl 2: Teksten er for lille
Små skriftstørrelser gør det svært for brugerne at læse og interagere med indholdet.
Fejl 3: Ingen mulighed for øjeblikkelig fravalg
Hvis der ikke er en klar og øjeblikkelig mulighed for at deaktivere alle cookies, kan banneret være frustrerende og utilgængeligt for brugerne. Brugere skal have en nem måde at fravælge brugen af cookies.
Sådan aktiverer du EAA-overholdelse i din consentmanager CMP
Det andet trin, lidt mere teknisk, men ret simpelt, er at aktivere tilgængelighedsfunktionen i dit CMP-banner. Ved at aktivere vores WCAG Compliance-funktion tilføjer vores system automatisk kode til dit banner, der gør det nemmere for skærmlæsere og andre tilgængelighedsværktøjer at fortolke indholdet. Aktivering af WCAG-overholdelse i consentmanager -systemet aktiverer blandt andet følgende funktioner:
- Nemmere navigationsstier til tastaturnavigation (naviger f.eks. i banneret ved hjælp af Tab-tasten i stedet for musen)
- Bedre synlighed af grafik (f.eks. forklares hvordan grafik fungerer)
- Bedre tildeling af elementer til funktioner (f.eks. er overskrifter eksplicit markeret som sådan)
- Bedre læsbarhed af funktionelle elementer (f.eks. gøres status for afkrydsningsfeltsgrafik læsbar)
- Fokusering på det aktuelle element (f.eks. tastaturnavigation forbliver i cookie-banneret)
Formålet med alle disse funktioner er at gøre det nemmere for skærmlæsere, browsere og andre hjælpemidler at gøre hjemmesiden eller cookie-banneret nemmere at bruge og læse og generelt nemmere at navigere på.
Følg disse trin:
- Log ind på dit consentmanager CMP-dashboard.
- Gå til sektionen “Temaer”.
- Vælg dit cookie-bannerdesign.
- Vælg din CMP.
- Under Box Settings skal du se efter indstillingen “Enable WCAG Compliance” (som står for “Web Content Accessibility Guidelines”). Du skal blot klikke på “Ja” for at aktivere den.
- Når det er valgt, vil dit cookiebanner være optimeret til EAA 2025-overholdelse.
Bøder for manglende overholdelse af EAA
Sanktionerne for manglende overholdelse af den europæiske tilgængelighedslov kan variere mellem EU-medlemsstaterne. I Tyskland kan bøder på op til 500.000 euro pålægges og kan endda føre til blokering af tjenester . Derudover skal eventuelle nødvendige rettelser foretages straks efter en klage.
Det er vigtigt at vide, at kunder allerede fra ikrafttrædelsen den 28. juni 2025 kan indgive en klage til nationale domstole eller databeskyttelsesmyndigheder . Bøder i hele EU ligger generelt på mellem 2.000 og 500.000 euro, selvom der i alvorlige tilfælde kan idømmes en maksimal bøde på 1.000.000 euro . Det nøjagtige bødebeløb afhænger af faktorer såsom overtrædelsens alvor og dens indvirkning på de berørte og er baseret på håndhævelsespolitikkerne i hvert EU-land.
Konklusion
Ved at følge ovenstående trin kan du opnå EAA-overensstemmelse. Ved at designe dit cookiebanner, så det overholder tilgængelighedsstandarder, vil du ikke kun undgå potentielle bøder, men også sikre en mere inkluderende weboplevelse for alle brugere. Takket være den integrerede tilgængelighedsfunktion i consentmanager CMP er overholdelse mulig, selv uden megen teknisk knowhow!
Da implementeringsfristen nærmer sig hastigt, er det nu, du skal foretage disse ændringer.
🍪 Kom godt i gang her med gratis kontoopsætning og en 14-dages prøveperiode på vores betalte abonnement.