Google, den sidste af de store browsere som Firefox og Safari, der langsomt bevæger sig væk fra tredjepartscookies, har allerede annonceret, at den vil være fuldstændig fri for tredjepartscookies ved udgangen af 2024. Vi vil forklare nedenfor, hvad det betyder, og hvordan det præcist skal ske!
Cookies spiller en vigtig rolle i sporing af onlineaktivitet på websteder. De muliggør mekanismer som profilering, retargeting og grundlæggende operationelle funktioner i onlinebutikker, såsom lagring af varer i en brugers indkøbskurv. Af denne grund kan eliminering af tredjepartscookies have en betydelig indvirkning på sporingsdata såsom konverteringsrater. Det er tilrådeligt for CMO’er, annoncører og udgivere at begynde at lede efter alternative metoder eller værktøjer.
Oversigt over de forskellige typer cookies
For yderligere at forklare elimineringen af tredjepartscookies er her en kort beskrivelse af de forskellige typer cookies, især de to mest populære: førstepartscookies og tredjepartscookies.
Førstepartscookies er cookies sat af det samme domæne. Hvis du driver et e-handelswebsted, hjælper dine førstepartscookies dine kunder med at “huske” varer og tilføje dem til deres indkøbskurv.
På den anden side, hvis du har uploadet en video til YouTube, som nu er indlejret på din hjemmeside, vil tredjepartscookies blive sat, fordi videoen kommer fra et tredjeparts domæne, nemlig YouTube.
Bemærk: Det er vigtigt at vide, at tredjeparter også kan indstille førstepartscookies, og de vil stadig fungere. Et eksempel på dette er Google Analytics. Google er en tredjepart, der sætter cookies på dit eget domæne, som du kan bruge til dets analyseformål. Disse cookies forsvinder ikke i fremtiden, selvom de er sat af et eksternt domæne.
Er du ikke træt af cookies endnu? (Hvem gør ikke? 🍪) Her er vores detaljerede guide til alt, hvad der har med cookies at gøre. Undtagen de spiselige 😉.
Hvad sker der, hvis tredjepartscookies forsvinder? Har min hjemmeside stadig brug for et cookie-banner?
Det enkle svar er: ja! Du mangler stadig et cookie-banner. Husk, at kun tredjepartscookies forsvinder, mens førstepartscookies fortsætter med at blive brugt. Disse ikke-essentielle cookies, såsom til markedsføringsanalyse, kræver stadig samtykke og derfor et cookiebanner. LocalStorage, hvor data forbliver på klientsiden og ikke automatisk sendes til serveren som cookies, vil fortsat eksistere. Dette kræver stadig brugersamtykke i henhold til databeskyttelseslovgivningen såsom GDPR. Dette gør det så meget desto vigtigere at indhente samtykke til at videregive persondata med et cookie-banner.
Men de spørgsmål du bør stille dig selv er:
- Hvilken type cookies bruger du?
- Hvad bruger du cookies til?
- Vil du bruge LocalStorage?
- Hvem sætter cookies?
Besvarelse af disse spørgsmål hjælper dig med at finde ud af, hvilke alternativer du skal bruge i stedet for tredjepartscookies.
Derudover i EDBP’s nye retningslinjer præciserede, at overførsel af IP-adresser falder ind under ePrivacy-behandling og derfor kræver et juridisk grundlag, der enten er væsentligt eller, hvis ikke væsentligt, kræver samtykke. Dette gør et cookiebanner endnu mere nødvendigt.
EDBPs officielle retningslinjer kan findes her.
Klar til udfasning i begyndelsen af 2024, fuld udfasning i slutningen af 2024
Slutningen af brugen af tredjepartscookies er allerede fastlagt, og det er så meget desto vigtigere at have et præcist overblik over tidsrammen, så der er tid nok til at forberede sig på alternative sporingsmetoder. Ifølge en officiel meddelelse fra Google vil 1 % af Chrome-brugere blive påvirket af den første fase af udfasningen af tredjepartscookies, hvilket betyder, at de ikke vil have tredjepartscookies aktiveret i første kvartal af 2024. Vi forventer, at 100 % af Chrome-brugere i næste fase, inden for tredje kvartal, vil have tredjepartscookies deaktiveret.
Andre resterende browsere vil følge efter med samme mål: ved udgangen af 2024 vil browsere ikke længere understøtte tredjepartscookies. Flere og flere teknologier vil følge trop og understøtter ikke længere brugen af tredjepartscookies.
Hvilken indflydelse har afskaffelsen af tredjepartscookies på websteder?
Der er forskellige scenarier, man kan forestille sig efter fuldstændig eliminering af cookies, selvom nogle ændringer muligvis allerede er under udvikling. Vi taler om
1. mindre sporede marketingmål og
2. Tredjeparts målgruppedata er ikke længere tilgængelige.
Hvis du primært arbejder med annoncer og har brug for at kunne spore dit annonceforbrug, kan du finde det sværere at retfærdiggøre dit annonceforbrug i fremtiden, da det samme niveau af synlighed ikke længere kan garanteres.
Disse ændringer i synlighed kan også føre til alternative metoder. Det kan betyde et skift fra præstationsbaserede modeller til modeller baseret på klik eller visninger.
Kvalitet bliver nøglen, hvad enten det er som annoncør, der leder efter kvalitetswebsteder, eller som en udgiver, der producerer kvalitetsindhold. Nu mere end nogensinde før kan kvalitet være den afgørende faktor for annonceudgifter.
Det andet scenarie, som webstedsoperatører må forvente, er den næsten sikre eliminering af tredjepartsdata. Disse data omfatter blandt andet profiler, købsinteresser, køn og alderskategorier. I stedet vil marketingfolk og udgivere ikke have andet valg end at stole på førstepartsdata.
Sådan forbereder du dig og muligheder for webstedsejere
Det er bedst at bruge data, du allerede har. Hvis ikke, kan du begynde at indsamle data.
Start med data, du måske allerede har indsamlet fra nyhedsbrevsabonnenter, kundekøb eller data fra tidligere undersøgelser. Og selvfølgelig , før du begynder at behandle personlige data , bør du allerede have et cookie-banner opsat, så brugerne kan give deres samtykke til indsamlingen af deres data. Hvis ikke, er det nu, du skal gøre det. Herefter kan du begynde at indsamle data uden juridiske problemer!
Konklusion: Forbered dig på slutningen af tredjepartscookies ved
- fokus på webindhold af høj kvalitet – for udgivere, også for annoncører. Hvis du er i e-handel, skal du sørge for, at dit websteds indhold er attraktivt nok, herunder produktfotos, beskrivelser og din butiks anvendelighed.
- Tjek alternativer til tredjepartscookies nu!
- Og endelig er brugen af et cookie-banner meget vigtigt for at kunne indsamle alle former for data uden juridiske problemer! Begynd at indsamle førstepartsdata nu.
Med consentmanager er dit banner klar til brug på få minutter – og det er gratis. Prøv det nu!