Ny

EU Digital Services Act: Indvirkning på virksomheder


Digital Service Act European Union

“Hele logikken i vores regler er at sikre, at teknologien tjener mennesker og de samfund, vi lever i – ikke omvendt. Loven om digitale tjenester vil skabe meningsfuld gennemsigtighed og ansvarlighed for platforme og søgemaskiner og give forbrugerne mere kontrol over deres online liv. Udpegningerne i dag er et stort skridt fremad for at få det til at ske.”

Margrethe Vestager, Executive Vice-President for a Europe Fit for the Digital Age – 25/04/2023

Loven om digitale tjenester (DSA), eller loven om digitale tjenester, trådte i kraft den 16. november 2022 . Virksomheder skal dog stadig opfylde nogle forpligtelser inden den næste deadline den 17. februar 2024 .

Loven gælder for alle digitale tjenester, der forbinder forbrugere med varer, tjenester eller produkter, især for “meget store online platforme og søgemaskiner” som Google, forklarer EU-Kommissionen. DSA er en del af EU’s digitale strategi “Europe fit for the digital age”. Det er dog kun et spørgsmål om tid, før disse love påvirker hele branchen. Derfor kan det være en fordel for din virksomhed at anvende disse regler nu.

Sådan lyder udtalelsen på Europa-Kommissionens officielle hjemmeside :

“Mikro og små virksomheder vil have forpligtelser, der står i forhold til deres evner og størrelse, samtidig med at de sikrer, at de forbliver ansvarlige. Derudover, selv hvis mikrovirksomheder og små virksomheder vokser betydeligt, vil de drage fordel af en målrettet fritagelse fra et sæt forpligtelser i en overgangsperiode på 12 måneder.”

Oversat fra engelsk: Mikrovirksomheder og små virksomheder vil have forpligtelser, der står mål med deres evner og størrelse, samtidig med at de sikrer, at de forbliver ansvarlige. Og selvom mikro- og småvirksomheder vokser markant, vil de være fritaget for en række forpligtelser i en 12-måneders overgangsperiode.

Formålet med lov om digitale tjenester er at fremme et sikrere online miljø , især under ansvar af de meget store online platforme

  • Forbrugere og deres grundlæggende rettigheder er bedre beskyttet på internettet
  • Skabe en stærk ramme for gennemsigtighed og ansvarlighed af online platforme
  • Fremme innovation , vækst og konkurrenceevne på markedet.

Hvordan skal det se ud? De berørte onlineplatforme skal ændre deres praksis og træffe visse foranstaltninger, såsom: B:

  • Platforme skal forbyde reklamer rettet mod børn .
  • give brugerne mulighed for ikke at modtage anbefalinger baseret på profilering
  • Tilpas foranstaltninger mod misbrugsreklamer og modreklamer
  • Indberetning af overtrædelser

Den fulde officielle liste over foranstaltninger kan findes her .

Følgende 17 Very Large Online Platforms (VLOP’er) og 2 Very Large Online Search Engines (VLOSE’er) skal overholde DSA’en:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon butik
  • Apple AppStore
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google kort
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • Youtube
  • Zalando

Meget store online søgemaskiner:

  • Bing
  • Google søgning

Virkningen af ​​EU’s lov om digitale tjenester

  • For brugere/borgere
    • Bedre beskyttelse af grundlæggende rettigheder
    • Større udvalg, lavere priser
    • Reduceret eksponering for ulovligt indhold
  • For virksomheder
    • Større udvalg, lavere priser
    • Adgang til EU-dækkende markeder via platforme
    • Ensartede spilleregler for udbydere af ulovligt indhold
  • Til platforme/udbydere af digitale tjenester
    • Retssikkerhed, harmonisering af regler
    • Nemmere at oprette og udvide i Europa

Hvordan du kan forberede dig nu

Hvis din virksomhed ikke er en af ​​de helt store online platforme, skal du ikke svare på DSA forpligtelserne endnu. Du vil dog drage fordel på lang sigt, hvis du vedtager følgende privatlivspraksis nu:

Informer og træne dit hold

Sørg for, at dine medarbejdere, især dem, der er ansvarlige for databehandling og compliance, er velinformerede om DSA og dens potentielle indvirkning på din virksomhed. Brug af et dedikeret samtykkestyringsværktøj øger sikkerheden.

→ Regelmæssige opdateringer og abonnementer på relevante nyhedsbreve, lovgivningsmæssige opdateringer eller branchepublikationer.
Tip: Tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev fra consentmanager , og du vil blive informeret, så snart nye databeskyttelsesregler træder i kraft.

Udførelse af en compliance gap analyse

Vurder din nuværende datapraksis og sammenlign dem med DSA-krav for at identificere huller og forbedringsområder.

→ Arbejd med juridiske og compliance-eksperter for at udføre en grundig analyse af dine processer, politikker og teknologier. Opret en omfattende rapport, der fremhæver de områder, der kræver opmærksomhed, og allokér ressourcer til at udfylde disse huller.

For et hurtigt overholdelsestjek kan du også bruge vores gratis hjemmesidescanner direkte, som vil give dig en overholdelsesrapport med forslag til områder, du kan fokusere på baseret på de love, der gælder for din virksomhed.

Gennemgå og juster indstillinger for privatliv regelmæssigt

Gennemgå regelmæssigt privatlivsindstillingerne på dine websteder og andre forbundne platforme, og juster dem til det databeskyttelsesniveau, du har brug for.

→ Brug et par minutter på at sikre i dit cookie-samtykkeværktøj, at du har tilpasset følgende punkter til den generelle privatlivspolitik:

  • Optimer dit banners grænseflade for at gøre det klart, brugervenligt og tilgængeligt.
  • Inkorporer fravalgsmekanismer.
  • Implementer detaljerede samtykkeindstillinger.
  • Tilpas indstillinger for samtykke.

Besøg vores gratis tjekliste for at sikre, at du er på den sikre side med vigtige regler om beskyttelse af personlige oplysninger.

Ved at overholde denne praksis vil du ikke kun øge brugernes tillid, men også vise dit engagement i overholdelse af databeskyttelse og være bedre forberedt på fremtidige ændringer af databeskyttelsesloven, hvis de er relevante for dig.


flere kommentarer

Generel

Nyhedsbrev 09/2024

Nye funktioner: Data Subject Rights (DSR) værktøj GDPR foreskriver, at de berørte (såsom besøgende på webstedet, kunder eller andre personer, hvis data behandles) nyder visse rettigheder. Dette omfatter især, at de kan stille spørgsmålstegn ved deres rettigheder og modtage information om de data, der behandles. Rettighederne omfatter blandt andet: Vores nye DSR-værktøj giver dig nu […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Ny

consentmanager opnår guldstatus som Google CMP-partner

consentmanager er blevet certificeret som Gold Tier CMP Partner i Google Consent Management Platform (CMP) Partner Program. Vi fik denne status baseret på følgende kriterier: Den seneste udvikling i Google CMP-partnerprogrammet giver betydelige fordele for vores kunder. Nu kan du integrere dit samtykkebanner med Google Ads, Google Analytics og Google Tag Manager direkte fra Google […]