Generel

Gør Facebook Pixel GDPR-kompatibel


Den europæiske generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) har været i kraft siden 25. maj 2018. Det har stor indflydelse på databeskyttelsen på onlineområdet. Det gælder for hjemmesider og netbutikker samt sociale medier. Facebook-pixel-cookien er også påvirket af EU’s databeskyttelsesreform, som definerer komplekse regler om cookies og databeskyttelse. En vigtig regulering i denne sammenhæng er samtykke fra de brugere, der er berørt af sporingen af pixels.

et thumbs up-skilt med hvid baggrund

Denne artikel giver dig et værdifuldt resumé af det meget aktuelle emne om, hvordan du gør Facebook Pixel GDPR- kompatibel. Har du nogen spørgsmål? Som professionel Consent Management Provider (CMP) er Consentmanager specialist i alle emner relateret til Facebook-pixel og cookies.

Hvad regulerer GDPR?

Selv år efter indførelsen af EU’s generelle databeskyttelsesforordning ved mange operatører af kommercielle hjemmesider stadig ikke, hvad sammenhængen er mellem reglerne og Facebook-pixel-cookien i særdeleshed og online-sporing generelt. Derfor giver dette første afsnit dig et overblik over forbindelsen mellem Facebook Pixel og privatliv.

GDPR er udviklet for at beskytte persondata for alle personer, der kommer i kontakt med virksomheder, offentlige institutioner, fonde, klubber, foreninger og andre lignende institutioner. Indsamling, behandling, lagring og sletning af disse data – herunder gennem Facebook-pixel-cookien – er nu underlagt omfattende regler. Manglende overholdelse af reglerne i GDPR, som supplerer den føderale databeskyttelseslov (BDSG) i Forbundsrepublikken Tyskland, kan blive underlagt strenge sanktioner. Det er derfor tilrådeligt at kende og følge reglerne præcist, hvis du ønsker at gøre Facebook Pixel GDPR-kompatibel. Denne artikel er beregnet til at støtte dig i den juridisk kompatible implementering.

Facebook Pixel og GDPR – sådan hænger alt sammen

Hvad har Facebook-pixlen med GDPR at gøre? Meget nemt! Facebook-pixlen kan torpedere databeskyttelsesforskrifter, hvis sporingen ikke bruges på en juridisk sikker måde.

Men hvad er denne sporing egentlig?

Sporing på internettet betyder, at webstedsoperatører bruger passende værktøjer til at følge brugernes “surfspor”. Konkret indsamler de data fra brugere, som de bruger til at drage konklusioner om deres person og adfærd . Formålet med sådanne tiltag er at effektivisere online markedsføring for målgruppen og naturligvis skabe mere salg som følge heraf. For eksempel kan det afgøres, om klik på en annonce udløste et køb af det respektive produkt.

Problemet med sporing er de følsomme data, der indsamles gennem metoder som Facebook-pixel-cookien. “Sensitive” betyder i denne sammenhæng, at de kunne bruges til at identificere personen bag brugeren . Dette er muligt ved hjælp af personlige data, men også for eksempel ved at bruge IP-adressen på den anvendte computer eller smartphone. Og det er netop det, der ikke er tilladt, hvorfor “samtykke”, altså samtykke fra de pågældende personer, også er påkrævet for Facebook-pixel-cookien.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Tilladelse fra brugere er alt og alt

En af grundreglerne i den generelle databeskyttelsesforordning, som naturligvis også dækker emnet Facebook Pixel og GDPR, er, at brugeren altid skal give sin tilladelse, hvis deres data bliver gemt. Og: Hvis han stiller sine data til rådighed, har han også ret til at få de fleste af dem slettet igen. I denne sammenhæng sørger GDPR for den såkaldte ” ret til at blive glemt” . Men det er netop det, der er problematisk. Når alt kommer til alt, hvordan kan nogen hævde sådanne rettigheder, hvis de ikke engang ved, at der bliver indsamlet data fra dem? Fordi sporing ved hjælp af Facebook-pixel-cookien er noget, som mange brugere ikke engang bemærker. Og netop derfor er det svært at konfigurere Facebook Pixel GDPR-kompatibel.

Facebook Pixels privatlivspolitik

Kritikken, der er blevet rejst mod pixlen, er, at tracking-cookies udlæser persondata – uden brugerens samtykke. Og for en Facebook-pixel-cookie er brugerens samtykke en forudsætning. GDPR regulerer dette klart i paragraf 13 i det omfattende regelsæt:

Oplysningspligt ved indsamling af personoplysninger fra den registrerede

Hvis der indsamles personoplysninger fra den registrerede, skal den ansvarlige informere den registrerede om følgende på det tidspunkt, hvor disse oplysninger indsamles:

  • navn og kontaktoplysninger på den ansvarlige og i givet fald dennes repræsentant
  • hvis det er relevant, kontaktoplysningerne for den databeskyttelsesansvarlige;
  • de formål, som personoplysningerne skal behandles til…”

Brugeren skal desuden informeres om retsgrundlaget og eventuelle modtagere af persondata.

For området for Facebook Pixel og GDPR betyder alt dette, at brugeren a) skal informeres om indsamling af cookies på en hjemmeside og b) skal også acceptere det.

ordet facebook stavet ud med scrabble blokke på et træbord

Vil du hellere undvære Facebook-pixel-cookien?

At gøre Facebook Pixel GDPR kompatibel kræver selvfølgelig en lang række præcise og passende foranstaltninger. Men indsatsen er det værd, når du overvejer følgende liste over fordele ved at bruge en Facebook-pixel-cookie med brugerens samtykke.

Facebook-pixel-cookien giver dig mulighed for at:

  • den effektive indsigt i adfærden hos eksisterende og potentielle kunder i din virksomhed
  • udvikling af målrettede kampagner inden for sociale medier, som er så vigtigt i dag
  • den ideelle måde at nå ud til den relevante målgruppe med en skræddersyet online annonceringsstrategi
  • forbedring af onlinesalg

Nutidens professionelle strategier for online markedsføring har brug for sociale medier som en afgørende kanal, hvor din målgruppe cavorterer. Det er derfor alt i alt at nå og adressere disse kundeemner og kunder på en optimeret måde. Det er ikke hensigtsmæssigt at stikke hovedet i sandet på grund af problemerne omkring Facebook Pixel og DSGVO og give afkald på en så effektiv metode til online annoncering. Fordi online annoncering er blevet alt og endegyldigt for iværksættersucces. Der er en lang række undersøgelser, der på imponerende vis beviser, at kunder – det være sig B2B eller B2C – bruger internettet i dag til at undersøge egnede virksomheder, produkter og tjenester. Det betyder, at hjemmesider og onlinebutikker samt annoncering omkring sociale medier er afgørende for effektivitet og succes.

 

Hold dig opdateret!

Abonner på nyhedsbrev

En foreløbig konklusion

Facebook-pixel-cookien er en nyttig metode til at spore brugere som grundlag for at lave online kampagner, som du og din virksomhed vil få gavn af på længere sigt. Men fordi Facebook Pixel indsamler data fra brugere, gælder bestemmelserne i GDPR i forhold til cookies. Hvad betyder det specifikt for dig som potentiel bruger af Facebook Pixel? Hvad skal du som webstedsoperatør overveje for at konfigurere Facebook Pixel GDPR-kompatibel?

Disse ti punkter giver dig mulighed for at implementere Facebook pixel cookies med brugerens samtykke i overensstemmelse med databeskyttelse. Selvfølgelig er dette en tæppestandard. Du kan få den skræddersyede løsning til en Facebook-pixel-cookie fra Consentmanager som en specialiseret udbyder af samtykkehåndtering.

1. Den korrekte Facebook Pixel-privatlivspolitik

For at kunne bruge Facebook Pixel GDPR-kompatibel er en Facebook Pixel databeskyttelseserklæring for hjemmesiden, onlineshoppen eller den pågældende Facebook-side et uundværligt grundlag. I denne databeskyttelseserklæring skal du angive, at du bruger cookies. De beskriver, hvilken slags cookies – såsom en Facebook-pixel-cookie – de er, og hvad deres formål er. Én ting er særlig vigtig: Informer brugeren om, at de til enhver tid har ret til at gøre indsigelse mod brugen af Facebook-pixel og andre sporingsmetoder. Denne ret til at gøre indsigelse er en nøgleret, der skal overholdes omkring brugen af Facebook Pixel og GDPR-regler.

2. Samtykketeksten

Mange webstedsoperatører er af den opfattelse, at punkt 1 (henvisningen i databeskyttelseserklæringen til brugen af Facebook-pixel til GDPR-overholdelse af sporingen) er tilstrækkelig. Men det er ikke tilfældet. Brugeren skal give samtykke til brugen af Facebook Pixel Cookie Consent, dvs. aktivt acceptere, at han godkender brugen af sporing. Dette samtykke er et væsentligt kriterium for, at en hjemmeside kan aftale Facebook Pixel og GDPR på en juridisk sikker og fuldstændig måde, idet brugerens rettigheder implementeres på en juridisk sikker og fuldstændig måde. Samtykket fra den besøgende på hjemmesiden er udarbejdet med samtykketeksten.

en computerskærm med en Facebook-side på skærmen"

3. Samtykketekstens placering

Det er vigtigt, at brugerne virkelig genkender teksten for samtykke eller indsigelse. Det er derfor, at det at placere samtykketeksten fremtrædende er be-all og end-all. Der er især to muligheder for dette, som også er GDPR-kompatible. Enten bruger du det klassiske banner til Facebook Pixel Cookie Consent, eller også viser du en pop-up på hjemmesiden , der gør det nemt for den besøgende at give sit samtykke til sporing. I denne sammenhæng kan besøgende normalt vælge flere muligheder for tilladt sporing.

4. Definer omfanget af sporingen

I hvor høj grad du som webstedsoperatør planlægger sporingen er også vigtigt for databeskyttelseserklæringen og samtykketeksten. Et vigtigt begreb i denne sammenhæng er den såkaldte “udvidede sammenligning” . Navnet er program. Data indsamlet af Facebook Pixel bør også sammenlignes med data fra kunder, som allerede er indsamlet af virksomheden selv. Et eksempel er kundelister, men også e-mailadresser, der kan være genereret ved tilmeldinger til nyhedsbreve. Denne kombination af data og Facebook-pixel kan have en betydelig indflydelse på databeskyttelsen, da det kan være muligt at identificere brugere.

5. Træf det rigtige valg mellem opt-in- og opt-out-procedurer

Du bør helt sikkert være bekendt med disse to procedurer. Fordi de er af stor betydning for den korrekte implementering af at gøre Facebook Pixel DSGVO kompatibel. De to metoder til at give samtykke til sporing af brugeren adskiller sig ved, at brugeren tager en aktiv rolle i opt-in-processen for at give sit samtykke. Dette gives for eksempel ved aktivt at vælge mulighederne (og det tilhørende omfang) af sporing. Kravene til brugen af Facebook-pixel med hensyn til databeskyttelse er bedre implementeret i opt-in-procedurer . I tilfælde af udvidet sammenligning af data er proceduren med udtrykkeligt samtykke fra brugeren et lovligt must. Med fravalgsproceduren er samtykke derimod som standard taget for givet, og brugeren skal muligvis aktivt gøre indsigelse mod det.

6. Valg af datoer

Som operatør af et kommercielt websted bør du omhyggeligt analysere, hvilke data du indsamler fra brugere. Dette er også et af principperne i GDPR, at der kun indsamles data, der tjener et bestemt formål . Eksempel fra området for nyhedsbrevstilmeldinger: For at abonnere på nyhedsbrevet er det naturligvis vigtigt at bede om brugerens e-mailadresse. Men telefonnummeret eller køn er uundværlige elementer. Situationen er den samme med Facebook-pixel og databeskyttelse: Jo flere plugins er egnede til, at brugernes anonyme pseudonym ikke længere bevares på internettet, jo mere tvivlsom og kritisk er proceduren set fra databeskyttelsesansvarliges synspunkt. .

7. Overhold den kronologiske rækkefølge

Der er virksomheder, der bruger sporingsværktøjsfunktionen, før brugeren har trukket sit samtykke tilbage. Dette er ikke lovligt tilladt og straffes normalt allerede med ubehagelige bøder. I princippet skal brugerens samtykke først forudsættes, før sporingsmetoderne anvendes. Dette er også særligt vigtigt, hvis der senere foretages en detaljeret sammenligning med kundelister og andre data indsamlet af virksomheden selv. Hvis en bruger ikke giver sit samtykke og stadig bruger hjemmesiden og indholdet, betyder det ikke, at de accepterer Facebook-pixel-cookien!

8. Implementer bevis i henhold til GDPR

For at gøre Facebook Pixel DSGVO fair, er det desuden nødvendigt, at brugeren til enhver tid kan få information om, hvilke data der indsamles, opbevares og bruges af denne. To aspekter af GDPR er særligt vigtige for at kunne bevise en sådan databehandling. Den ene er den såkaldte databeskyttelsesvurdering , den anden er listen over proceduremæssige aktiviteter udført af virksomheden. Begge dele bør udføres af en professionel databeskyttelsesrådgiver. Consentmanager kan også varetage en sådan funktion som samtykkehåndteringsleverandør.

9. Udpeg databeskyttelsesansvarlig

Det er essentielt at implementere retningslinjerne omkring Facebook Pixel og GDPR. Det er dog også et tegn på seriøsitet og gennemsigtighed, at brugeren er informeret bedst muligt om typen og funktion af sporingen . Derfor bør den databeskyttelsesansvarlige, der er anført i aftrykket og databeskyttelseserklæringen, også være i stand til professionelt og præcist at håndtere de individuelle henvendelser fra besøgende på de relevante websteder. Dette er ofte endda en fordel i onlinekonkurrence, da brugere eller kunder især foretrækker og stoler på virksomheder, der tager moderne databeskyttelse i betragtning.

10. Brug support

At sammenkæde Facebook-pixels og databeskyttelse korrekt kræver både teknisk og juridisk viden. Og denne knowhow er vigtig. Fordi manglende overholdelse af reglerne i GDPR er sanktioneret af databeskyttelsesmyndighederne. Der er et par måder, hvorpå du kan integrere den vitale beskyttelse af privatlivets fred i din onlineannonceringsindsats.

Give støtte til dig:

  • Færdiglavede plugins, der kombinerer Facebook Pixel Cookie og samtykkeforespørgsel
  • den kompetente databeskyttelsesansvarlige, der implementerer sammenkædningen af Facebook Pixel og GDPR på en juridisk kompatibel måde
  • det specialiserede webbureau, der også tager hensyn til databeskyttelse, når det kommer til aktiviteter på sociale medier
  • Samtykkeansvarlig som samtykkehåndteringsleverandør

Udbydere af samtykkestyring, såsom Consentmanager, tilbyder et højt niveau af specialisering, når det kommer til personers samtykke til at indsamle og opbevare deres data gennem sporing. Hvis du beslutter dig for at hyre en CMP-ekspert, har du den afgørende fordel, at de også integrerer de lovændringer til Facebook Pixel og GDPR, der indføres fra tid til anden. Dine annonceringsaktiviteter på internettet er sat op i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, og du kan koncentrere dig helt om dine kernekompetencer.

FAQ: ofte stillede spørgsmål om Facebook Pixel og GDPR

ingen Naturligvis gælder GDPR for alle varianter , der tjener det formål at indsamle personlige data fra brugere og derefter bruge dem til deres egne forretningsformål. YouTube er for eksempel også en del af sociale medier, hvor der indsamles data. Facebook-pixels og databeskyttelse er dog særligt relevante, fordi værktøjet bruges flittigt til at måle annoncernes succes og strategiske tilpasning.

Mange virksomheder føler, at med indførelsen af GDPR-reglerne er sporing ikke længere i overensstemmelse med loven. Men der er helt sikkert måder at gøre Facebook Pixel og GDPR kompatible på . Værdifuld support er tilgængelig fra relevante specialiserede bureauer og udbydere af samtykkehåndtering såsom Consentmanager. Med deres faglige indsigt i gældende retsregler skaber de klarhed for den lovmæssigt kompatible implementering af tiltagene.

Problemer med Facebook Pixel Cookie og privatliv? CMP er en perfekt partner til alle aktiviteter på internettet, der er upåklagelige i henhold til databeskyttelsesloven. Som hos Consentmanager kan du genkende den rette CMP på uforpligtende rådgivning, gode referencer, skræddersyede koncepter og et fair pris/ydelsesforhold. Det er også et plus, hvis en CMP også påtager sig funktionen som databeskyttelsesansvarlig.

Der er to grundlæggende måder at bruge en databeskyttelsesansvarligs kompetence på. Du kan – for eksempel som en større virksomhed – udpege en kompetent medarbejder som databeskyttelsesansvarlig eller udføre denne funktion som led i outsourcing .

Naturligt. Overholdelse af den generelle databeskyttelsesforordning er afgørende for både redesign af et websted og relancering af eksisterende websteder. Dette kontrolleres af databeskyttelsesmyndighederne samt af kunderne og især konkurrenterne.

Dybest set når persondata indsamles. Jo mere disse bidrager til, at der kan drages konklusioner om en bestemt person , jo mere kritiske metoder skal vurderes. Indsamling af brugerdata uden samtykke er ikke lovligt.

Den generelle databeskyttelsesforordning gælder for alle, der indsamler, opbevarer, behandler og bruger personoplysninger fra interesserede parter eller potentielle kunder. Typiske eksempler er alle online aktiviteter relateret til hjemmesider, onlinebutikker og sociale medier, såsom registrering af en konto, tilmelding til et nyhedsbrev, deltagelse i en konkurrence, research på produkter eller brug af formularer.


flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]