IAB TCF 2.2: Alle fakta, tidslinje og hvordan du bruger det nu

IAB har udgivet sin seneste version af Transparency and Consent Framework (IAB TCF 2.2) og medfører nogle vigtige ændringer for udgivere.

Hvad er IAB TCF?

IAB TCF er en ramme af retningslinjer og tekniske standarder, der gør det muligt for udgivere og udbydere at indsamle og dele samtykkeoplysninger, eller i enkle vendinger: Med TCF forstår en udbyder (f.eks. en annoncør på dit websted) hvilke beslutninger de besøgende træffer . TCF standardiserer indsamling, kommunikation og forståelse af samtykkeoplysninger. Dette giver udbyderen mulighed for at tilpasse sin adfærd, f.eks. B. At vise ikke-tilpassede annoncer i stedet for datadrevne personlige annoncer.

Hvorfor skal jeg bruge IAB TCF på mit websted?

I princippet understøtter alle større reklamevirksomheder IAB TCF som standard og deltager som leverandører i TCF Global Vendor List (GVL). For at vise deres annoncer er disse virksomheder afhængige af de signaler, de modtager gennem IAB TCF. Hvis disse samtykkesignaler (den såkaldte “TC-streng”) mangler, nægter de fleste annoncører at vise nogen annoncer . Som udgiver, hvis du ikke bruger TCF, vil du sandsynligvis gå glip af annonceindtægter på dit websted.

Hvad har IAB TCF med Google at gøre?

Google er en af ​​de største reklamevirksomheder i verden. Med tjenester som Google AdWords, Google AdSense, Google Ad Manager, Google AdMob eller Google AdX spiller Google en vigtig rolle for de fleste hjemmesider, når det kommer til annoncering på deres hjemmeside. For nylig meddelte Google, at de ville stramme sin annonceringspolitik og kun vise annoncer, når der er et gyldigt IAB TCF 2.2-signal . Dette påvirker deres platforme AdSense, Ad Mob eller Ad Manager for brugere i EØS og Storbritannien. Denne nye politik træder i kraft i 4. kvartal i år . Websites og apps, der ønsker at vise Google-annoncer, skal implementere en CMP, der understøtter IAB TCF 2.2 og er certificeret af Google .

Er samtykkeadministrator Google TCF 2.2 certificeret?

Ja, Consentmanager har allerede gennemgået certificeringsprocessen for både IAB TCF- og Google TCF-certificeringen.

Hvad er forskellen mellem TCF 2.0/2.1 og 2.2?

IAB TCF 2.0 blev udgivet i 2019. På grund af konflikten med den belgiske APD udgav IAB en ny version af IAB (version 2.2) for at løse nogle af de rejste problemer. De vigtigste forskelle er:

  • Højere krav til vist information for udbydere (f.eks. datakategorier, opbevaringsperioder, …)
  • Højere krav til legitim interesse og fjernelse af legitim interesse til specifikke formål
  • Fjernelse af visse tekniske funktioner (f.eks. IAB TCF CMP API getTCData-kommando)

For en hjemmeside- eller appejer vil de fleste af disse ændringer ikke have nogen indflydelse udover en mindre ændring i de viste oplysninger.

Tidslinje: hvornår kan jeg starte? Hvornår skal jeg begynde at bruge det?

Den “gamle” TCF 2.0/2.1 er stadig gyldig og kan bruges indtil udgangen af ​​overgangsperioden, som blev forlænget til den 20. november 2023 . Fra dette tidspunkt er kun TCF 2.2 gyldig. Consentmanageren er allerede begyndt at understøtte TCF 2.2 – websteder kan allerede skifte fra 2.0 til 2.2, hvis det er nødvendigt .

Men: Alle udbydere skal opdatere deres registrering med IAB GVL. Derudover skal udbydere opdatere deres teknologi for at forstå og understøtte TCF 2.2-signalerne. Dette kræver en manuel proces hos de fleste udbydere og tager derfor tid. Det må derfor forventes, at mange udbydere har brug for tid til at tilpasse sig. Vi anbefaler derfor, at du ikke skifter til IAB TCF 2.2 før november , da dette kan resultere i tab i annonceindtægter for udgivere.

Hvordan kan jeg starte?

Hvis du ønsker at skifte til TCF 2.2, kan du gøre det på din consentmanager-konto ved at gå til:

(gammel visning) menu> CMP’er> Redigere> Andre muligheder> IAB TCF:

(ny visning) menu> CMP’er> Andre muligheder> IAB TCF:

Vil alle brugere blive spurgt igen, hvis jeg opgraderer til TCF 2.2?

Ingen. De gamle samtykkesignaler er stadig gyldige og vil fortsat blive brugt af CMP efter november 2023.