Generel

IAB TCF 2.2: Alle fakta, tidslinje og hvordan du bruger det nu


IAB har udgivet sin seneste version af Transparency and Consent Framework (IAB TCF 2.2) og medfører nogle vigtige ændringer for udgivere.

Hvad er IAB TCF?

IAB TCF er en ramme af retningslinjer og tekniske standarder, der giver udgivere og udbydere mulighed for at indsamle og udveksle samtykkeoplysninger, eller i enkle vendinger: TCF er, hvordan en udbyder (f.eks. en annoncør på dit websted) forstår , hvilke beslutninger de besøgende træffer . TCF standardiserer indsamling, kommunikation og forståelse af samtykkeoplysninger. Dette giver udbyderen mulighed for at tilpasse sin adfærd, f.eks. B. At vise ikke-tilpassede annoncer i stedet for datadrevne personlige annoncer.

Hvorfor skal jeg bruge IAB TCF på mit websted?

I princippet understøtter alle større reklamevirksomheder IAB TCF som Standard og deltager som leverandører i TCF Global Vendor List (GVL). For at vise deres annoncer er disse virksomheder afhængige af de signaler, de modtager gennem IAB TCF. Hvis disse samtykkesignaler (den såkaldte “TC-streng”) mangler, nægter de fleste annoncører at vise nogen annoncer . Som udgiver, hvis du ikke bruger TCF, vil du sandsynligvis gå glip af annonceindtægter på dit websted.

Hvad har IAB TCF med Google at gøre?

Google er en af ​​de største reklamevirksomheder i verden. Med tjenester som Google AdWords, Google AdSense, Google Ad Manager, Google AdMob eller Google AdX spiller Google en vigtig rolle for de fleste hjemmesider, når det kommer til annoncering på deres hjemmeside. For nylig meddelte Google, at de ville stramme sin annonceringspolitik og kun vise annoncer, når der er et gyldigt IAB TCF 2.2-signal . Dette påvirker deres platforme AdSense, Ad Mob eller Ad Manager for brugere i EØS og Storbritannien. Denne nye politik træder i kraft i 4. kvartal i år . Websites og apps, der ønsker at vise Google-annoncer, skal implementere en CMP, der understøtter IAB TCF 2.2 og er certificeret af Google .

Er consentmanager Google TCF 2.2 certificeret?

Ja, consentmanager har allerede gennemgået certificeringsprocessen for både IAB TCF- og Google TCF-certificering.

Hvad er forskellen mellem TCF 2.0/2.1 og 2.2?

IAB TCF 2.0 blev udgivet i 2019. På grund af konflikten med den belgiske APD udgav IAB en ny version af IAB (version 2.2) for at løse nogle af de rejste problemer. De vigtigste forskelle er:

  • Højere krav til vist information for udbydere (f.eks. datakategorier, opbevaringsperioder, …)
  • Højere krav til legitim interesse og fjernelse af legitim interesse til specifikke formål
  • Fjernelse af visse tekniske funktioner (f.eks. IAB TCF CMP API getTCData-kommando)

For en hjemmeside- eller appejer vil de fleste af disse ændringer ikke have nogen indflydelse udover en mindre ændring i de viste oplysninger.

Tidslinje: hvornår kan jeg starte? Hvornår skal jeg begynde at bruge det?

Den “gamle” TCF 2.0/2.1 er stadig gyldig og kan bruges indtil udgangen af ​​overgangsperioden, som blev forlænget til den 20. november 2023 . Fra dette tidspunkt er kun TCF 2.2 gyldig. consentmanager er allerede begyndt at understøtte TCF 2.2 – websteder kan allerede skifte fra 2.0 til 2.2 om nødvendigt .

Men: Alle udbydere skal opdatere deres registrering med IAB GVL. Derudover skal udbydere opdatere deres teknologi for at forstå og understøtte TCF 2.2-signalerne. Dette kræver en manuel proces hos de fleste udbydere og tager derfor tid. Det må derfor forventes, at mange udbydere har brug for tid til at tilpasse sig. Vi anbefaler derfor, at du ikke skifter til IAB TCF 2.2 før november , da dette kan resultere i tab i annonceindtægter for udgivere.

Hvordan kan jeg starte?

Hvis du gerne vil flytte til TCF 2.2, kan du gøre det på din consentmanager konto ved at gå til:

(gammel visning) menu> CMP’er> Redigere> Andre muligheder> IAB TCF:

(ny visning) menu> CMP’er> Andre muligheder> IAB TCF:

Vil alle brugere blive spurgt igen, hvis jeg opgraderer til TCF 2.2?

Ingen. De gamle samtykkesignaler er stadig gyldige og vil fortsat blive brugt af CMP efter november 2023.

Hvorfor er der nye s-leverandører med opgraderingen? Er det i orden?

Ikke alle udbydere, der var registreret med IAB TCF 2.0, er også registreret med 2.2. Med skiftet til 2.2 har disse udbydere nu mistet deres status som IAB-udbydere. Det betyder, at IAB-id’et går tabt (ID uden et “s” eller “c” foran), og kun system-id’et (det med et “s” foran) kan bruges til udbyderen.

Det betyder desværre også, at den automatiske tildeling af formål går tabt. Det betyder, at de relevante udbydere nu manuelt skal tildeles et formål.


flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]