Generel

Twitter og privatliv?


Dette skal “tweetes” til dig via samtykkestyring

De op mod 280 tegn, der blev skrevet med den gode gamle SMS for blot et par år siden, tweetes nu oftere og oftere: Det er den eneste måde at forklare, at den succesfulde amerikanske mikroblogtjeneste Twitter har næsten 330 millioner aktive brugere om måneden. Livlige debatter er blevet indledt under forskellige #hashtags i de senere år, hvilket på imponerende vis demonstrerer denne platforms kommunikative rækkevidde. Indholdet udgives over hele verden umiddelbart efter indtastning. Databeskyttelse spiller en rolle allerede før det!

Mobil hjemmeside for Twitter på mobil

#Twitter GDPR: Det kan du læse i denne artikel

Det er klart, at dataene hovedsageligt kører via servere i USA og derfor rækker ud over europæisk databeskyttelse . Dette viser, at webstedsoperatører bør have et meget differentieret syn på Twitter og GDPR . Denne guide er en start:

  • Hvad er Twitters holdning til databeskyttelse?
  • Er Twitter GDPR kompatibel?
  • I hvilket omfang indsamler Twitter cookies?
  • Hvad skal jeg gøre for at opfylde de juridiske krav til databeskyttelse?

Brug syv minutter på at læse de vigtigste spørgsmål og svar om Twitter og databeskyttelse.

Twitter og databeskyttelse: De vigtigste ting fra denne guide i en nøddeskal

  • Den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) og en dom fra EU-Domstolen kræver udtrykkeligt samtykke til brug af personoplysninger i det virtuelle rum.
  • I 2017 justerede Twitter databeskyttelsen med henblik på GDPR. Det kan dog antages, at personoplysninger vil blive brugt i USA.
  • Hvis du ønsker at integrere et Twitter-plugin i overensstemmelse med GDPR, bør du bruge statiske links eller links, der eksplicit henviser til eksterne indholds- og tjenesteudbydere, før de indlæses.
  • Cookie Consent Management er også blevet en vigtig opgave for webstedsoperatører med hensyn til integration af sociale medier: Consentmanager er et stærkt værktøj til at overlade intet til tilfældighederne i forhold til databeskyttelseslovgivningen.

Twitter og databeskyttelse: Behandlingen af personoplysninger starter med registreringen

Hvis du registrerer dig som bruger på Twitter, giver du afkald på rettighederne til behandlingen af dine data . Spørgsmålet er kun, om du har indflydelse, og om du kan bestemme, hvilket dataforbrug du vil give samtykke til (eller ej). Det er her, emnet Twitter og GDPR kommer i fokus: Twitter indsamler uden tvivl brugerdata. På grund af den generelle databeskyttelsesforordning, som har været i kraft siden 2018, er SMS-tjenesten forpligtet til at indhente samtykke fra brugere til behandling af personoplysninger .

Hvad gælder for brugere eller webstedsoperatører, der integrerer eller linker til tweets? Denne guide vil tage et differentieret blik på emnet Twitter og databeskyttelse og sammen med samtykkeadministratoren præsentere en funktionel løsning for Twitter og databeskyttelses indsatsområde.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Twitter og GDPR: Få klarhed over startsituationen

Twitter siger selv i sine retningslinjer, at tweets er offentlig kommunikation . Når et tweet er blevet sendt, kan det deles eller integreres uden at krænke ophavsmandens privatliv. Deling, retweeting eller indlejring er en del af forretningsmodellen i denne henseende. Med hensyn til Twitter og databeskyttelse bliver det altid problematisk, når persondata bruges ubevidst eller uden samtykke.

Ved at registrere sig hos SMS-tjenesten Twitter, er virksomheden i stand til at behandle data i USA. Uanset databeskyttelse i Europa, behandles dataene i USA til reklameformål, det er trods alt her, virksomheden tjener en stor del af sine penge. I USA behandles dataene også ved hjælp af Google Analytics, således at samtykke er påkrævet af hensyn til de strenge krav i den generelle databeskyttelsesforordning. Twitter selv oplyser, at det bestiller tjenester til sådanne formål. Twitter og databeskyttelse bør derfor ses holistisk og ud over ens egne nationale grænser . For så vidt angår lovlig brug her i landet, kan værktøjer som samtykkeansvarlig sikre en høj grad af sikkerhed.

Forskellige populære sociale medieapplikationer som Twitter, Linkedin, Facebook på én telefonskærm

Hashtag på vores egne vegne: Hvad siger Twitter om #databeskyttelse?

Et kig på Twitters udtalelser om cookies og databeskyttelse viser, at virksomheden frem for alt lægger vægt på gennemsigtighed. Det alene er dog ikke nok for en lovmæssigt kompatibel drift, fordi denne gennemsigtighed skal implementeres teknisk fejlfrit til enhver tid . Konkret betyder det ifølge EU-Domstolens domme, at brugerne skal kunne give eksplicit samtykke, hvis der indsamles eller opbevares persondata. De nye databeskyttelsesforordninger, der har været i kraft på Twitter siden midten af 2017, skal ses på denne baggrund.

Twitters nye muligheder for privatliv?

Med denne opdatering ønsker Twitter at give brugerne flere muligheder overordnet omkring brugen af personlige data. Twitters privatlivspolitik nævner eksplicit at ville give brugerne mere kontrol. Med privatlivsindstillingerne kan brugerne nu mere specifikt bestemme, hvilke tjenester de vil tillade og i hvilket omfang. Mange brugere tager sig ikke tid til at tjekke afsnittet om privatlivsindstillinger efter registrering. De bør dog gøre dette for at blive opmærksomme på omfanget af mulig databrug.

Hvad siger Twitter om dataforbrug?

Twitter erklærer, at den modtager personlige oplysninger, selvom du som bruger kun ser på tweets og ikke aktivt taster. Først og fremmest skal IP-adressen og den anvendte enhed nævnes her. Brugere kan selv bestemme, om de vil dele yderligere information såsom telefonnumre, e-mailadresser eller kontakter fra adressebogen med Twitter. Platformen bekræfter brugen af sådanne oplysninger til kontosikkerhed og for at vise mere relevante tweets. Dette viser tydeligt, i hvilket omfang persondata kan bruges . Det rejser samtidig spørgsmålet om, hvordan Twitter kan integreres på en GDPR-kompatibel måde.

 

Hold dig opdateret!

Abonner på nyhedsbrev

Juridisk baggrund: Dommen fra EU-Domstolen

Twitter oplyser, at det har opdateret sin privatlivspolitik med henblik på den generelle databeskyttelsesforordning, der gælder i Europa. Brugernes privatliv bør beskyttes bedst muligt i fremtiden. Artikel 13 GDPR foreskriver, at webstedsoperatører skal give omfattende information, hvis persondata skal indsamles eller opbevares. Det er præcis her, et samtykkestyringsværktøj som Consentmanager kommer i spil, som gør det muligt for besøgende på webstedet at give samtykke til eller afvise dataindsamling i det deklarerede omfang.

Twitter og cookies: Eksplicit samtykke er påkrævet

Med hensyn til datasikkerhed og den juridisk kompatible drift af et websted, har emnet håndtering af cookiessamtykke spillet en central rolle i det mindste siden indførelsen af den strenge generelle databeskyttelsesforordning. Brugere skal udtrykkeligt kunne acceptere eller afvise indsamling af cookies i et erklæret omfang. Hvis du vil indlejre tweets på din hjemmeside, skal du også skabe dette grundlag med henblik på datasikkerhed. Med Consentmanager kan samtykkehåndtering implementeres professionelt og frem for alt i overensstemmelse med GDPR. For webstedsoperatører tilbyder et sådant kraftfuldt værktøj en enorm ekstra handlingssikkerhed.

Brug Twitter-plugin GDPR-kompatibel: Dette er rammebetingelserne

Mange virksomheder driver Twitter-konti for at informere kunderne om nyheder og for at fremme virksomhedskommunikation med maksimal digital rækkevidde. Et Twitter-ikon er ofte statisk integreret på selve hjemmesiden, hvilket fører til Twitter-profilen. Denne procedure er harmløs ud fra et databeskyttelsessynspunkt, fordi Twitter og Co. ikke kan indsamle nogen persondata, når du besøger din egen hjemmeside. Fra et teknisk synspunkt er et statisk link den sikreste løsning til at løse Twitter og databeskyttelse for din egen hjemmeside på den mest ressourcebesparende måde.

Grafik af Twitter Bird-logoet

Integrere Twitter-plugin GDPR-kompatibel? Samtykke ville være påkrævet!

På den anden side bliver det problematisk i henhold til databeskyttelsesloven, hvis et socialt medie-plugin såsom Twitter-feed er integreret på din egen hjemmeside. Teknisk set er det meget nemt at integrere en kode på hjemmesiden. Databeskyttelsesproblemet kan ses ved, at sporingskoder også er inkluderet , hvilket kan udgøre en trussel mod brugernes privatliv. Sådanne plugins overfører altid data, hvilket betyder, at der er et øjeblikkeligt behov for handling ud fra et databeskyttelsessynspunkt. Selv besøgende på webstedet, der ikke er registreret hos Twitter, kan blive påvirket. Data såsom IP-adressen kan indsamles automatisk og uden personens samtykke, hvilket ikke kan forenes med den gældende databeskyttelse.

Twitter Plugin & GDPR: Disse er mulige løsninger for webstedsoperatører

Som webstedsoperatør ville du ikke længere have databeskyttelseskontrol over dette indhold. For at være på den sikre side bør du slette sådanne plugins og kun henvise til en Twitter-profil med et linket billede. Ellers er en udvidet databeskyttelseserklæring nødvendig, eller du skal bede besøgende, før du indlæser dette indhold, om deres samtykke til, at data overføres til eksterne tjenesteudbydere på dette tidspunkt. Senest siden EU-Domstolens dom synes det påtrængende nødvendigt at medtage en databeskyttelseserklæring eller et link til den på sin egen Twitter-profil.

En såkaldt 2-klik løsning er også muligt at forbinde Twitter og GDPR: knapperne forbliver inaktive, indtil brugerne bevidst aktiverer dem. Indtil da kan der ikke udveksles personlige data såsom IP-adressen.

Problemet med delt ansvar i det digitale rum

Paragraf 26 GDPR taler om fælles ansvar. Dette tilfælde opstår altid, når der bruges plugins, eller tweets er integreret. Databeskyttelseserklæringen bør tilpasses i denne henseende, da den juridiske situation ikke er fuldstændig klar. Operatører kan og skal dog implementere en GDPR-kompatibel løsning til deres egen hjemmeside. Lad os endelig tage et kig på, hvordan dette kan se ud, og hvilke fordele et kraftfuldt samtykkestyringsværktøj som Consentmanager åbner op for.

Med Consent Manager kan Twitter integreres i overensstemmelse med GDPR

Indtil nu kunne du forstå, at Twitter giver mere gennemsigtighed til databeskyttelse med flere konfigurationer for brugeren. Dette fritager dog på ingen måde webstedsoperatører fra forpligtelsen til at angive brugen af data i tilfælde af integration af plugins.

Enhver, der ikke integrerer Twitter med et statisk link på deres egen hjemmeside, skal gøre opmærksom på, at dataene bruges af eksterne tjenesteudbydere, før dataene indlæses. For at kunne drive din egen hjemmeside inklusive Twitter i overensstemmelse med GDPR, er emnet cookie-samtykkehåndtering kommet i fokus siden EU-Domstolens dom. Som webstedsoperatør kan du bruge Consentmanager til at tage alle de nødvendige forholdsregler for at kombinere Twitter og databeskyttelse på en juridisk sikker måde. Dette gælder især også, hvis du bruger Google Analytics til at optimere din hjemmeside . Med et samtykkestyringsbanner, der vises, sikrer du, at webstedsoperatører er udførligt informeret, kan give samtykke til brug af data eller foretage personlige konfigurationer.

Professionaliser Twitter og databeskyttelse med Consentmanager

Med Consentmanager er du afhængig af en felttestet og tilpasselig løsning, der implementerer lovkravene i den generelle databeskyttelsesforordning. Udover sikkerheden ved handling under databeskyttelsesloven sikrer du en positiv brugeroplevelse ved at integrere samtykkeadministratoren. Undersøgelser viser, at professionel håndtering af cookie-samtykke fører til højere accept og længere opbevaringstider. Den eksemplariske håndtering af persondata skaber tillid, hvilket kan have en positiv indflydelse på imaget. Med en samtykkestyringsudbyder investerer du ikke kun i retssikkerheden på din hjemmeside, men også i den målbare (!) ydeevne. Oversigten i realtid giver dig mulighed for specifikt at analysere den aktuelle ydeevne og drage konklusioner til optimering .

Twitter og databeskyttelse: Intet må overlades til tilfældighederne, når det kommer til at være juridisk bindende

Især med henblik på emnet Twitter og databeskyttelse bliver den internationale rækkevidde hurtigt tydelig. Hvis din hjemmeside er internationalt orienteret og når ud til brugere fra hele verden hver dag, kan en funktionel flersproget løsning bruges med Consent Manager. Det centrale banner for databeskyttelse vises automatisk på det respektive nationale sprog i GDPR-området. Samtykkeadministratoren opfattes som en vigtig del af hjemmesiden takket være automatiske tilpasnings- og tilpasningsmuligheder. Det viser enhver besøgende, at du som operatør lever op til dit ansvar. Twitter og privatliv er en kompleks udfordring. Med et værktøj som Consentmanager kan denne udfordring mestres teknisk hurtigt og pålideligt.

Ofte stillede spørgsmål på Twitter og databeskyttelse: Du er måske også interesseret i dette

Fuldstændig anonymitet vil ikke være mulig i det digitale rum, da data altid udveksles. Hvis du vil give et meningsfuldt svar på dette spørgsmål til din Twitter-konto, bør du tjekke indstillingerne under ‘Privatliv og sikkerhed’. Muligheden ‘Beskyt mine tweets’ kan vælges under ‘Målgruppe og tagging’, hvilket giver den bedst mulige beskyttelse af kontoen.

Siden en dom afsagt af EU-Domstolen i 2019, har webstedsoperatører været nødt til at give omfattende information om de data, de indsamler med hensyn til cookie-direktivet. Der skal indhentes samtykke til behandling af indsamlede data. Dette kan gøres automatisk med samtykkeadministratorens banner. Positive bivirkninger ved at integrere en cookie-samtykkemanager er stigningen i opholdets længde og det generelt højere niveau af accept.

Administration af samtykke er blevet en central opgave for alle webstedsoperatører i det mindste siden indførelsen af den nye generelle databeskyttelsesforordning. Consentmanager hjælper med at organisere indsamlingen eller opbevaringen af persondata på en lovlig måde. For at gøre dette skal brugere udtrykkeligt give deres samtykke eller gøre indsigelse mod det angivne omfang af dataindsamling.

Ved integration med et statisk link videregives ingen persondata. Hvis et Twitter-plugin skal drives i overensstemmelse med GDPR, kræves en justering af databeskyttelsesretningslinjerne, ligesom den eksplicitte meddelelse om, at data videregives til tjenesteudbydere, når dette eksterne indhold indlæses. Med en offentlig profil kan tweets eller indhold som udgangspunkt ses og bruges af alle.

Ved at registrere sig beslutter brugerne, om de vil dele deres tweets offentligt eller for et defineret område, herunder personlige data. Det skyldes blot strukturelt, at data behandles i blandt andet USA, hvor GDPR ikke er relevant for Twitter. Twitter og databeskyttelse skal derfor ses på tværs af grænserne. Som svar på strammere love i Europa redesignede Twitter databeskyttelsen i 2017 med nye retningslinjer. Selve SMS-tjenesten taler om mere gennemsigtighed og konfigurationsmuligheder for brugere inden for privatlivsområdet. Der kan brugere konfigurere databeskyttelse på Twitter.


flere kommentarer

videoer

Webinar: Ingen cookies = indtægtstab?

Onlineverdenen står over for store forandringer, især for udgivere og annoncører. Den 11. marts afholdt vi webinaret “Ingen cookies = indtægtstab” med Refinery89.com for at tage et kig ind i fremtiden. Webinaret fandt sted på engelsk. Følgende emner blev diskuteret: oversigt Webinaret gav værdifuld indsigt i, hvordan udgivere og annoncører kan forberede sig på de […]
Webinar Google Consent Mode v2
Ny, videoer

Webinar: Google samtykketilstand v2

Webinaret om “Google Consent Mode v2” fandt sted den 27. februar 2024. PDF til webinaret kan findes her til download . Følgende emner blev diskuteret: oversigt Alle taler om Google Consent Mode v2. Fra marts 2024 vil Google kræve, at alle websteder og apps bruger Google samtykketilstand v2. Til dette er det vigtigt at have […]