Generel

Google Consent Mode v2 i 2024 for Google Ads-brugere


AdWords - ordbogstaver på træbord. Et nærbillede af træbogstaver, der staver "AdWords" på et rustikt bord.

I slutningen af ​​2023 introducerede Google den nye Consent Mode v2, som bygger på sin forgænger og indeholder nye funktioner og deadlines. Disse påvirker visse Google Ads-brugere og træder i kraft i marts 2024. For at vurdere, om disse ændringer er relevante for dine annonceringsaktiviteter og forstå virkningen, skal du tage et kig på oversigten nedenfor.

Google Consent Mode v2 kort fortalt: Google Consent Mode v2 giver dig mulighed for at tilpasse adfærden af ​​dine websitetags og app-SDK baseret på slutbrugernes samtykkebeslutninger.

For Google Ads-brugere er meddelelsen fra december 2023 kun et par måneder før deadline.

Tidsplan og deadline for Google Consent Mode v2

Google kræver, at Google Ads-brugere, der målretter mod målgrupper i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og Storbritannien, aktiverer samtykketilstand v2 for at få adgang til målgruppemålingsfunktioner på tværs af websteder eller apps senest i marts 2024.

Derudover skal annoncører, der bruger Google Ads, fra den 16. januar 2024 allerede integrere en Google-certificeret Consent Management Platform (CMP), såsom consentmanager .

Undladelse af at aktivere Google Consent Mode v2 kan resultere i datatab, da samtykke er afgørende for at fortsætte med at måle annonceeffektivitet og levere tilpassede annoncer til brugere. Googles nye opdatering påvirker ikke kun, hvordan teknisk set de tags, der bruges på websteder, eller SDK’erne, der bruges til apps, men udvider også til værktøjer, der understøtter upload af data fra ikke-Google-kilder.

Hvorfor nu? Regulatorisk kontekst: Digital Markets Act, Google udpeget som gatekeeper

Indførelsen af ​​Digital Markets Act har haft stor indflydelse på online annoncering, hvor virksomheder som Google er udpeget som “gatekeepers”. Denne bestemmelse giver Google ansvaret for at give brugerne flere valgmuligheder med hensyn til at give samtykke til behandlingen af ​​deres personlige data og for at forbedre kontrollen over deres privatliv. Som reaktion herpå har Google opdateret samtykketilstand til version 2 for at overholde sine gatekeeper-forpligtelser i henhold til Digital Markets Act.

For at få en dybere forståelse af Digital Markets Act har vi samlet nogle nyttige links til dig:
https://www.consentmanager.de/wissen/das-gesetz-ueber-digitale-maerkte/
https://www.consentmanager.de/wissen/eu-digital-services-act-auswirkungen-auf-unternehmen/

Sådan fungerer Google Consent Mode v2 med Google Ads

For at forstå, hvordan Google Consent Mode v2 fungerer sammen med Google Ads, lad os kort sammenligne den med dens forgænger.

Google-samtykketilstand er designet til at hjælpe annoncører med at bevare målenøjagtigheden og samtidig respektere brugernes privatliv. Ved at justere adfærden af ​​Google-tags baseret på slutbrugerens samtykkevalg og bruge konverteringsmodellering kan Google gendanne mistede konverteringer. En samtykkebeslutning er for eksempel, om brugeren klikker på knappen “Accepter” eller “Afvis” på et cookie-banner. Mekanismen er, at mistet samtykke kan modelleres ved hjælp af Googles AI for at lukke datagab mellem specifikke interaktioner og konverteringshændelser.

Slutresultatet er, at annoncører kan drage fordel af mere nøjagtige data baseret på disse modellerede konverteringer, integreret direkte i Googles Ads-kampagnerapport og budgivningsværktøjer.

En vigtig forskel i Google Consent Mode v2 er tilføjelsen af ​​to nye samtykkestrenge, der specifikt vedrører, hvordan data behandles og deles. Nedenfor vil vi introducere disse strenge og deres aktivering mere detaljeret.

Tilpasning til ændringer: Hvad annoncører skal gøre

Vigtigt : En Google -certificeret CMP, såsom consentmanager , er et væsentligt krav for at opnå samtykke fra brugere i EØS eller Storbritannien. Sørg derfor for, at dit websted tilbyder et lovligt kompatibelt cookie-banner som consentmanager for at opnå brugerens samtykke.

Når du har sorteret dette, bør du justere din CMP’s samtykkeproces for at tilføje de yderligere samtykkestrenge, der er offentliggjort af Google.
De to nye samtykkestrenge fra Google, som kommer i tillæg til de eksisterendead_storage oganalytics_storage tilføjet er følgende:

1. ad_user_data
2. ad_personalization

For at bruge disse strenge og aktivere Google Consent Mode i din consentmanager CMP, skal du læse vores detaljerede instruktioner her: https://help. consentmanager .de/books/cmp/page/working-with-google-consent-mode

consentmanager brugere kan være sikre på, at consentmanager er en af ​​en håndfuld CMP-udbydere , der tilbyder Google Consent Mode v2 til både websteder og apps .

Forbered dig proaktivt og brug consentmanager som din juridisk kompatible samtykkeadministrationsplatform. Begynd at skifte til Google Consent Mode v2 nu .


flere kommentarer

Dutch DPA releases Guidelines on Cookie Banners
Ny

Hollandsk DSB: Vejledning til cookie-bannere og øget tilsyn

Den hollandske databeskyttelsesmyndighed (Autoriteit Persoonsgegevens, AP) har udgivet en ny vejledning , der beskriver bedste praksis for at designe cookie-bannere, og hvad man skal undgå for at undgå mulige bøder. Som annonceret i februar 2024 vil Datatilsynet implementere flere kontroller for at sikre, at hjemmesider lovligt indhenter samtykke til sporing af cookies og anden sporingssoftware. […]
American Privacy Rights Act 2024 Newsletter Header
Ret

Ny milepæl inden for databeskyttelse: American Privacy Rights Act 2024

I USA er love om beskyttelse af personlige oplysninger i øjeblikket implementeret på føderalt niveau, hvor 19 stater har sådanne love i kraft. Den foreslåede American Privacy Rights Act (APRA) , indført af House Committee on Energy and Commerce den 7. april 2024, kunne dog snart etablere landsdækkende privatlivs- og sikkerhedsstandarder. APRA, som stadig er […]