Ret

Googles EU-brugersamtykkepolitik: Hvad virksomheder skal vide


Billede af en hånd, der holder en telefon med skærmen, der viser en Google-søgeside

Googles EU-brugersamtykkepolitik angiver de specifikke krav, som udgivere, annoncører, virksomheder og andre parter skal overholde, når de bruger Google-tjenester såsom Google Ads. Politikken afspejler kravene i databeskyttelseslovgivningen i Europa, især GDPR og ePrivacy-direktivet, og gælder derfor for brugere, der er målrettet mod slutbrugere i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og Storbritannien. Brugere, der ikke overholder Googles EU-brugersamtykkepolitik, vil derfor ikke kunne bruge Google-tjenester på deres hjemmeside. Nedenfor ser vi nærmere på politikken og de tiltag, virksomhederne bør tage.

Introduceret i 2015 har EU’s brugersamtykkepolitik undergået betydelige ændringer, især i 2018, da GDPR trådte i kraft. Disse ændringer er drevet af behovet for stærkere brugersamtykkemetoder, der kræver, at brugerne giver informeret og eksplicit samtykke, før cookies og andre sporingsteknologier kan gemmes eller tilgås på deres enheder. Og med Googles opdatering fra maj 2022 har virksomheden opfyldt dette krav ved at kræve, at dets brugere af Google Ads og andre tjenester indhenter gyldigt samtykke fra brugere i EU (EU/EØS) og Storbritannien.

Specifikt kræver Googles EU-brugersamtykkepolitik, at webstedsoperatører og app-udviklere giver slutbrugere klare og let tilgængelige oplysninger om indsamling og behandling af deres personlige data. De skal også identificere hver part, der har modtaget personlige data fra brugere for at opnå deres samtykke til brugen af ​​cookies eller mobilidentifikatorer.

Hvem skal overholde Googles samtykkepolitik for brugere i EU?

EU’s brugersamtykkepolitik gælder primært for webstedsoperatører, appudviklere og annoncører, der bruger Google-produkter og målretter mod slutbrugere i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og Det Forenede Kongerige (Storbritannien). Det betyder, at annoncører og webstedsoperatører, der bruger Google-produkter såsom Google Ads og Google AdSense, skal overholde denne politik. Ellers risikerer du at få din Google-profil blokeret!
EØS omfatter EU-landene samt Island, Liechtenstein og Norge. Hvis du er baseret i EØS eller Storbritannien, og din hjemmeside eller app er rettet mod brugere i disse regioner, skal du overholde denne politik.

Hvordan kan overholdelse af EU’s brugersamtykkepolitik sikres?

Overholdelse af EU’s brugersamtykkepolitik kan sikres ved

  • At give brugerne klar og let tilgængelig information om indsamling og brug af deres personlige data, f.eks. B. gennem en privatlivspolitik eller en cookiepolitik, afhængigt af din virksomheds aktiviteter.
  • Indhent eksplicit samtykke fra brugere gennem mekanismer som “Jeg accepterer” eller “Jeg accepterer”-knapper, et cookiebanner eller en cookieadvarsel.
  • Identificer alle parter (inklusive Google), der er autoriseret til at indsamle personlige oplysninger fra brugere og dele disse oplysninger med brugere. Du kan også vise denne liste i dit cookie-banner.
  • Link til Googles privatlivspolitik og servicevilkår for at informere brugerne om, hvordan Google bruger deres personlige data.
  • Og vigtigst af alt, brug en Consent Management Platform (CMP) som consentmanager til at forenkle alle ovenstående trin.

Dine kriterier for at vælge en CMP til overholdelse:

Der er forskellige måder at skabe samtykkemekanismer på, herunder interne og eksterne samtykkestyringsplatforme.

Google tilbyder en liste over certificerede samtykkeløsninger (som os!) til Ad Manager og AdMob, der hjælper med at strømline indsatsen for overholdelse. Samarbejde med CMP’er og brug af rammer såsom IAB Europe’s Transparency and Consent Framework (TCF) kan yderligere sikre overholdelse.

Når du vælger en CMP til at overholde EU’s brugersamtykkepolitik, skal følgende kriterier tages i betragtning:

  • Løsningen skal muliggøre klart og informeret samtykke fra brugere til brugen af ​​cookies og personlige data.
  • Det bør give tilpasningsmuligheder for at afspejle dine specifikke forhold og de muligheder, der tilbydes brugerne.
  • Det bør integreres med IAB Europes Transparency and Consent Framework (TCF) , da Google har annonceret, at Google-certificerede CMP’er skal samarbejde med TCF for at vise annoncer i EØS og Storbritannien. For at være på den sikre side, start nu med consentmanager som din Google-certificerede platform.
  • Løsningen skal kunne identificere alle parter, der indsamler brugerdata, herunder Google, og videregive disse oplysninger til brugerne.
  • Det bør give en mekanisme til at opbevare registreringer af brugernes samtykke.

Med consentmanager , en Google-certificeret platform til samtykkeadministration, træffer du det rigtige (og kompatible) valg. Kom i gang i dag!


flere kommentarer

Neues Mobile SDK v3
Generel, Ny

Nyhedsbrev 10/2024

Ny mobil SDK v3 Nyt i denne måned er vores Mobile SDK version 3.0. Vi har fuldstændig redesignet, accelereret og forbedret SDK’et til mobilapps for dig. For udviklere har vi også omskrevet dokumentationen fra bunden og tilføjet demo-apps for at gøre det nemmere at komme i gang. Den nye SDK er tilgængelig for alle gængse […]
Frau mit Bleistift, die eine Cookie-Banner-Checkliste durchstreicht.
Generel

2024 Guide til et GDPR-kompatibelt cookiebanner

Siden GDPR trådte i kraft i 2018, er cookie-bannere blevet en integreret del af den digitale brugeroplevelse. I dag støder brugere på disse pop-ups næsten overalt, det være sig på websteder , i apps eller endda på smart-tv’er . Derfor bliver overholdelse af GDPR på online platforme overvåget mere og tættere. De pålagte bøder stiger […]