Ifølge en officiel meddelelse fra Google udløber fristen for at bruge Google Consent Mode v2 for visse websteder og apps i begyndelsen af 2024, i marts.
Som nævnt på vores dedikerede Google Consent Mode v2- side skal alle websteder og apps, der er målrettet mod brugere inden for EØS og Storbritannien, aktivere Google Consent Mode v2. Den hurtigste og sikreste måde er at bruge en Google-certificeret platform til administration af samtykke som f.eks consentmanager .
I denne vejledning viser vi dig, hvordan du implementerer Google Consent Mode v2 med vores certificerede samtykkestyringsplatform, hvor du finder det i dit dashboard, og hvordan du bruger den enkle eller avancerede implementeringsmetode.
Har du lidt tid? Vil du konfigurere Google Consent Mode v2 med det samme?
Gå her → https://hjælp. consentmanager .de/books/cmp/page/working-with-google-consent-mode
Sådan implementeres Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2-opdateringen kommer med to nye parametre introduceret for bedre at overholde EU’s egen brugersamtykkepolitik . Brugere skal tilføje følgende parametre ud over de eksisterende parametre for ad_storage og analytics_storage:
ad_user_data
, som definerer samtykke til at sende annonceringsrelaterede brugerdata til Googlead_personalization
, som angiver en opt-in for tilpassede annoncer.
For mere information, se Googles retningslinjer for udviklere her: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent
De første trin er dog meget enkle. consentmanager har gjort det meste af arbejdet for dig, alt du skal gøre er at aktivere det i dit dashboard, lave et par hurtige klik her og der, og du er færdig.
Trin 1: Aktiver Google Consent Mode v2 i dit consentmanager dashboard
Gå til dit CMP-dashboard → Klik på “CMP’er” → Gå til “Integrationer” → Aktiver Google samtykketilstand → Tilpas yderligere om nødvendigt ved at rulle ned på siden → Klik på “Gem ændringer”.
Trin 2: Tilføj de relevante Google-leverandører
I din consentmanager Dashboard under CMPS gå til sektionen “Leverandører” placeret i venstre side af dit dashboard → Klik på “Tilføj leverandør” → Tilføj Google Ads og Google Analytics til din leverandørliste → Tildel nu Tildel et formål til hver udbyder ved at klikke på drop- nede på listen
Trin 3: Aktiver samtykke i Google Tag Manager
I Google Tag Manager skal du gå til administratorområdet → klik på “Containerindstillinger” → under Yderligere indstillinger aktiver muligheden “Aktiver samtykkeoversigt” → gå nu til området Tags for at se detaljerne om samtykkerne for hvert tag og opdatere de tags, du ønsker at bruge til samtykketilstand. Detaljerede trin-for-trin instruktioner kan findes her .
Trin 4: Tjek, om samtykketilstand fungerer
Læs vores detaljerede guide for at finde ud af, hvordan du kan gøre det.
Basic vs. avanceret implementering
Google forklarer, at de Google-tags, der udløses som en del af Google Consent Mode v2, opfører sig i overensstemmelse med brugerens samtykkebeslutning. Du kan bestemme, hvordan du ønsker, at disse tags skal opføre sig i detaljer ved hjælp af de to muligheder, Google tilbyder, den Basic og den avancerede implementering. Den vigtigste forskel er, at den avancerede implementering bruger adfærdsmodelleringsfunktionen i GA4, mens den Basic implementering ikke gør det. I adfærdsmodellering bruger Google maskinlæring, hvilket betyder, at adfærden hos en bruger, der afviser cookies til analyseformål, modelleres som adfærden hos en bruger, der accepterer cookies til analyseformål. For brugere, der er afhængige af indsamlingen af disse data, kan dette være en ekstra fordel.
Den Basic implementering “hård blokerer” også alle tags, hvilket betyder, at tags blokeres permanent, indtil der gives samtykke. Hvis du gerne vil læse mere om forskellene, så besøg vores guide her .
Google Yderligere samtykke v2 (AC2)
Der var yderligere ændringer til Yderligere samtykke v2, som allerede blev introduceret den 6. december 2023. Google har tilføjet nogle yderligere samtykkespecifikationer, for det meste relateret til samtykkestrenge, for at støtte leverandører. Disse yderligere samtykkespecifikationer er beregnet til CMPS og partnere, der ønsker at tilføje yderligere samtykker for leverandører, der opererer på Google Ad Tech Provider List (ATP), men er endnu ikke opført på IAB Europe Global Vendor List (GVL), til brug i forbindelse med IAB Europe Transparency & Consent Framework (TCF) v2.
Den fulde specifikation af Googles Yderligere samtykke v2 (AC2) kan findes her.