Generel

Sådan tilføjer du Matomo til dit cookiebanner (i 3 trin)


Skærmbillede af consentmanager CMP Dashboard

Hvis du bruger Matomo-cookies på din hjemmeside, undrer du dig måske over, hvordan du kan integrere Matomo Analytics i dit cookiebanner for at overholde GDPR-kravene. I vores tidligere guide har vi allerede forklaret i detaljer, hvad Matomo Analytics præcist er, og hvordan Matomo cookies fungerer i forhold til GDPR. Og i denne artikel vil vi vise dig, hvordan du kan integrere Matomo i dit cookie-banner ved hjælp af consentmanager-cookieværktøjet.

I blot tre trin vil vi guide dig gennem alle de nødvendige trin for sikker brug af Matomo cookies på din hjemmeside.

Hvad er Matomo Analytics?

Matomo (tidligere Piwik) er en analysesoftware, der er open source og repræsenterer et GDPR-kompatibelt alternativ til Google Analytics for nogle brugere. Softwaren er fuldt udstyret med PHP/MySQL. En af Matomos hovedfunktioner er at spore brugerinteraktioner på din hjemmeside, mobilapps og softwareapplikationer.

Det følgende forklarer, hvordan du kan gøre dette med consentmanager CMP, og hvordan du kan integrere det i dit cookie-banner.

Hvordan integrerer jeg Matomo Analytics i mit cookiebanner i overensstemmelse med GDPR?

Trin 1: Føj Matomo til din udbyderliste

Først skal du tilføje Matomo til din udbyderliste. En udbyder er en virksomhed eller et værktøj, der bruges på din hjemmeside og enten sætter cookies eller behandler personlige data fra brugere. Eksempler på dette er Google Ads, Mailchimp og Facebook.

Gå til fanen “Udbydere” i venstre sidebjælke i dit consentmanager-dashboard.

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet med knappen Leverandører fremhævet

Klik derefter på “Tilføj udbyder” i øverste højre hjørne af siden (se nedenfor).

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet med knappen Tilføj systemleverandør fremhævet

Søg derefter efter “Matomo” i din søgelinje, og klik på “Tilføj udbyder til liste” i højre side af listen.

Gå nu tilbage til din udbyderliste ved at scrolle op og klikke på “Tilbage til udbyderliste”.

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet med tilbage-knappen fremhævet

Og det første skridt er gjort! Som du kan se nedenfor, kan du nu finde Matomo på din udbyderliste.

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet

Trin 2: Tilpas tjenesten, så den passer til dit brug og juridiske grundlag

Nu kan du specificere og definere formålet med dette værktøj. For at gøre dette skal du blot klikke på fanen “Formål” i venstre side af dit dashboard. Klik på “Brug klassiske formål”.

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet med knappen Brug klassiske formål fremhævet

Næsten færdig! Din liste skulle nu se sådan ud:

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet

Gå nu tilbage til din udbyderliste og vælg formålet med denne tjeneste. Du kan vælge “Måling”.

et skærmbillede af consentmanager-dashboardet med formålsknappen fremhævet

Trin 3: Forbered scripts til den tidligere blokering

Til sidst vil vi opsætte præ-blokering af scripts. Dette er en simpel tilpasning til din kode. Følg eksemplet vist her → https://help.consentmanager.net/books/cmp/page/working-with-matomopiwik

Her er et skærmbillede af et eksempel på den originale kode og den tilpassede kode, efter du har ændret din kode for den forrige blok.

Tillykke, du klarede det! Du har gennemført opsætningen og kan nu være sikker på, at brugen af Matomo Analytics på din hjemmeside er lovligt.

Andre artikler, du måske er interesseret i:


flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]