Generel

Ny lov i Holland forbyder umålrettet annoncering for onlinespil


Ny lov i Holland forbyder umålrettet annoncering for onlinespil

Den hollandske online gamblingsektor er blevet legaliseret siden den 1. oktober 2021 af loven om fjernvæddemål og hasardspil. Imidlertid har denne gamblinglov nu udviklet sig markant med indførelsen af ​​et nyt forbud mod umålrettet online gambling-annoncering , der trådte i kraft den 1. juli 2023 . Det betyder, at reklame for hasardspil på internettet og på TV-on-demand kun er tilladt under strenge betingelser. Regeringen i Holland har taget afgørende skridt for at beskytte sårbare mennesker, især unge, mod de potentielle risici ved online gambling.

Det er vigtigt for virksomheder, der tilbyder online gambling platforme, at forstå de nye regler og tilpasse deres online privatlivspraksis i overensstemmelse hermed. Læs videre for at lære, hvordan du gør det.

Baggrund om online spillelovgivning i Holland

Minister Weerwind siger:

“Annoncering er nødvendig for at formidle det lovlige tilbud om online hasardspil, for at forhindre folk i at spille ulovligt. Samtidig har vi som regering pligt til at beskytte udsatte grupper mod risici ved online hasardspil.”

Oversat fra engelsk: Annoncering er nødvendig for at kommunikere lovligheden af ​​onlinespil og for at afskrække folk fra at spille ulovligt. Samtidig har vi som regering pligt til at beskytte sårbare grupper mod risici ved online gambling.

Kilde: https://www.government.nl/latest/news/2023/04/19/minister-weerwind-bans-untargeted-advertising-for-online-games-of-chance

Populariteten af ​​online gambling er steget meget i Holland. Der skal derfor findes en balance mellem at fremme lovlige spillemuligheder og at beskytte sårbare personer. Forbuddet mod ikke-målrettet annoncering adresserer eksisterende udfordringer og bekymringer vedrørende reklamepraksis i branchen.

Som en del af dette forbud er det vigtigt at vide, at følgende under strenge betingelser fortsat vil være tilladt:

  • Annoncering via internettet, fx på sociale medier,
  • målrettet annoncering
  • direct mail og
  • Annoncering via TV-on-Demand er fortsat tilladt under strenge betingelser.

Da ovennævnte former for annoncering stadig er tilladt, skal visse regler følges, for at virksomheder kan bruge disse formater.

Under hvilke betingelser er annoncering tilladt for onlinespil?

Med dette forbud ønsker den hollandske regering at begrænse fristelsen for forbrugere til at deltage i højrisikospil. Det hollandske forbud mod ikke-målrettet reklame for hasardspil på nettet har derfor en betydelig indvirkning på reklamestrategierne for virksomheder i denne sektor. Nå, men annoncørerne kan stadig markedsføre deres tjenester som normalt, hvis de opfylder de tre betingelser nedenfor. Målet er at reducere eksponeringen af ​​unge og andre sårbare mennesker for potentielt skadelig gambling-reklame.

Annoncering for onlinespil er derfor ikke forbudt, men må kun finde sted under følgende tre betingelser :

  1. For det første skal vi aktivt forhindre, at reklamer når unge under 24 år eller andre udsatte grupper.
  2. For det andet skal mindst 95 procent af annonceringen vises til personer over 24 år.
  3. og endelig skal enhver person, der får vist annoncer, kunne fravælge dem og ikke se annoncerne.

Hvordan kan virksomheder overholde reglerne?

For at overholde den hollandske regerings krav til virksomheder, der tilbyder online gambling, skal der træffes proaktive foranstaltninger.

Nedenfor er nogle måder, du kan overholde denne lov på, samt eksempler på, hvordan kunder, der bruger samtykkeadministratoren CMP, har ændret deres online privatlivspraksis for at være på forkant med kurven. Da vi har fulgt denne lov, siden den først blev annonceret, har vi udarbejdet en række muligheder for vores eksisterende kunder, som vist i eksemplerne nedenfor.

1. Aktivt forhindre annoncerings rækkevidde

Forebyg aktivt, at din annoncering når ud til unge under 24 år eller andre udsatte grupper. Dette kan opnås på en række måder. Du kan inkludere aldersbekræftelsesmekanismer i dit cookiebanner eller i dit websteds privatlivspolitik.

Eksempel: Du kan bede brugere om at bekræfte deres alder ved at udfylde et specifikt felt i dit cookie-banner. Dit banner kan indeholde muligheden for at vise knapperne “Jeg er 24 år eller derover” eller “Jeg er 23 år eller derunder”.

Med CMP’er som consentmanager kan du nemt aktivere aldersbekræftelsesfunktionen i dit cookiebanner i dit indstillingsområde.

Aldersbekræftelsesfunktion Skærmbillede samtykkestyrings dashboard

Og hvis du vil prøve dit cookiebanner med forskellige designs og funktioner, kan du bruge vores innovative iscenesættelsesfunktion til at teste dit brugerdefinerede cookiebanner, før det går live.

2. Henvend dig til den rigtige målgruppe

Mindst 95 procent af annonceringen skal vises til personer over 24 år. For at opnå dette kan du bruge målrettede annonceringsstrategier. Det betyder, at du skal skræddersy dine annoncer til at nå den ønskede målgruppe ved hjælp af præcise målretningsparametre såsom alder, placering og interesser. Når du har gjort dette, skal du sikre dig, at dit samtykkestyringsværktøj tilpasser sig din specifikke målretning og viser det relevante cookiebanner eller fortrolighedsmeddelelse for den relevante aldersgruppe.

3. Tilbyd fravalgsmuligheder

Når dine annoncer vises, skal brugerne have en fravalgsmulighed. Sørg for, at du tilbyder brugerne klare og let tilgængelige fravalgsmuligheder via dit cookiebanner. Ved at give brugerne mulighed for at fravælge annoncering viser du, at du respekterer individuelle præferencer og fremmer en brugercentreret annonceringsoplevelse.

Eksempel: Et eksempel på dette vil være, hvis du har 3 knapper på dit cookie-banner f.eks. en “Afvis”-knap, en “Accepter, jeg er over 24”-knap og en “Accepter, jeg er under 24”-knap.

Tilpas din CMP og bekymre dig ikke mere!

Dette er kun halvvejs – næste skridt er at foretage de nødvendige ændringer i henhold til den lovgivning, der gælder for din virksomhed. Men da vi allerede har rådgivet vores eksisterende kunder om de forskellige måder, de kan overholde den nye hollandske regeringsregulering, kan du regne med, at vi tager gætværket fra dig.

Kom i kontakt med en af ​​vores eksperter , så hjælper vi gerne, eller lav dit eget cookie-banner nu helt gratis !


flere kommentarer

Generel

Nyhedsbrev 09/2024

Nye funktioner: Data Subject Rights (DSR) værktøj GDPR foreskriver, at de berørte (såsom besøgende på webstedet, kunder eller andre personer, hvis data behandles) nyder visse rettigheder. Dette omfatter især, at de kan stille spørgsmålstegn ved deres rettigheder og modtage information om de data, der behandles. Rettighederne omfatter blandt andet: Vores nye DSR-værktøj giver dig nu […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Ny

consentmanager opnår guldstatus som Google CMP-partner

consentmanager er blevet certificeret som Gold Tier CMP Partner i Google Consent Management Platform (CMP) Partner Program. Vi fik denne status baseret på følgende kriterier: Den seneste udvikling i Google CMP-partnerprogrammet giver betydelige fordele for vores kunder. Nu kan du integrere dit samtykkebanner med Google Ads, Google Analytics og Google Tag Manager direkte fra Google […]