Ny

Krav til samtykkelag (LFD Niedersachsen)


en bærbar computer på et træbord

Den Niedersachsens statskommissær for databeskyttelse har offentliggjort nye retningslinjer og instruktioner om, hvordan et kompatibelt samtykkelag skal se ud. Den vigtigste information er opsummeret her.

Mange samtykkeværktøjer er ikke-kompatible

For det første kommer LDF til den erkendelse, at mange GDPR-værktøjer trods alt ikke er GDPR-kompatible. Brugen af et samtykkestyringsværktøj vil normalt gøre det muligt for webstedet at blive kompatibelt – men det er op til webstedsoperatøren at konfigurere værktøjet korrekt.

Praktisk tip: Standardindstillingerne for consentmanager er allerede indstillet til de anbefalede værdier. Hvis du er usikker på, hvordan du konfigurerer vores værktøj, skal du blot bruge standardindstillingerne.

Ingen databehandling forud for samtykke

LDF gør det også endnu en gang klart, at databehandling, altså indstilling af cookies og opkald til tredjepartsudbydere, kun må finde sted, hvis der er givet samtykke.

Praktisk tip: Brug vores Cookie Crawler-konformitetstest til at fastslå, at der ikke sættes cookies uden samtykke.

Oplysninger i samtykkelaget

Derudover præciserer LDF endnu en gang, hvilke oplysninger der hører til i et samtykkelag for at opnå et foreneligt samtykke. Disse er især:

  • identiteten på den ansvarlige,
  • behandlingsformål,
  • de behandlede data,
  • hensigten med en udelukkende automatiseret beslutning (art. 22, stk. 2 lit. c) og
  • hensigten om at overføre data til tredjelande (Art. 49, stk. 1, punktum 1 lit. a)

Det gøres også klart, at formålene skal være specifikke. Formuleringer som “forbedring af surfeoplevelsen” eller “markedsføring, analyse og personalisering” er ikke tilstrækkelig.

Det samme gælder for at specificere partnerne: Det er ikke tilstrækkeligt at sige, at “partnere” vil behandle data – alle partnere skal også navngives individuelt.

Praktisk tip: Consentmanager leverer allerede de fleste af de nødvendige data, men du bør tjekke, om formålene er tilstrækkeligt specifikt navngivet til dine anvendelsesområder.

Entydigt samtykke og nudging

Endelig gør LFD det klart, at en knap skal være tydeligt forståelig og tydeligt mærket. En “Ok”-knap er ikke tilstrækkelig her, og “Accepter alle” kan også være for uklar (hvis teksten ikke i tilstrækkelig grad beskriver, hvad der accepteres).

Samtidig gør LFD det klart, at de såkaldte “PUR-modeller” (accepter annoncering eller tegner et abonnement) kan være kompatible.

LFD går også i detaljer med, at såkaldte nudging eller mørke mønstre ikke er tilladt. Pointen er, at brugeren bevidst eller ubevidst presses til at træffe en beslutning og dermed undermineres ”det frie valg”. Dette er allerede tilfældet, hvis afvisningsknappen for eksempel er udformet anderledes (mindre iøjnefaldende), eller afvisning kun er mulig ved at klikke på “Indstillinger” eller lignende.

Praktisk tip: Brug altid to knapper (accepter og afvis) og formuler dem klart.

Den komplette rapport fra LFD Niedersachsen kan findes her .


flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]