Vi er glade for at kunne annoncere den seneste opdatering, der er gået live! Blandt mange nye ting er disse hovedfunktioner tilgængelige med den nye opdatering:
Ulovlig #1: Google Fonts Ulovlig?
I slutningen af januar skulle den regionale domstol i München behandle emnet Google Fonts (integrering af skrifttyper på et websted). Retten afgjorde, at indlejring af Google Fonts via Googles server uden samtykke var ulovlig og tildelte sagsøgeren erstatning. Som du er vant til fra consentmanager , reagerede vi med det samme og skabte i denne måneds opdatering muligheden for at blokere Google Fonts og andre eksterne font- og stilelementer (automatisk blokering: menu> CMP’er> Redigere> Andre muligheder> Bloker stilark eller bloker manuelt via kodejustering, se hjælp).
Vores anbefaling: Aktiver blokering eller, bedst af alt, download blot skrifttyperne og placer dem på din egen server.
Ulovlig #2: Google Analytics ulovlig?
Foruden Google Fonts blev Google Analytics også for nylig “fanget”: I Østrig besluttede databeskyttelsesmyndigheden dér i en sag, at Google Analytics ikke er forenelig med principperne i GDPR, fordi data sendes til USA, og der ikke er nogen tilstrækkeligt beskyttelsesniveau der. Webstedsoperatøren fik derfor forbud mod at bruge Google Analytics (især da der i dette tilfælde blev brugt et utilstrækkeligt samtykkebanner). Lidt senere blev de hollandske og franske databeskyttelsesmyndigheder enige og afgjorde også, at den (ubeskyttede) integration af Google Analytics ikke var GDPR-kompatibel. Det kan antages, at andre statslige myndigheder vil følge efter.
Vores anbefaling: Brug kun Google Analytics med dit samtykke, eller søg efter alternativer, der er venlige over for databeskyttelse (f.eks. etracker eller Matomo).
Ulovlig nr. 3: IAB TCF ulovlig?
Den belgiske databeskyttelsesmyndighed har også vakt opsigt. Dette skulle tage stilling til IAB TCF Standard . Myndigheden fastslog, at under de nuværende omstændigheder opfylder IAB Transparency and Consent Framework, såvel som IAB Europe som det administrative organ bag Standard , ikke forskellige betingelser i GDPR. IAB har nu fået en periode på to måneder til at udvikle en “handlingsplan” med foreslåede ændringer. De foreslåede ændringer har til formål at vise, hvordan TCF kan redesignes, så den er GDPR-kompatibel. IAB Europe har siden anket afgørelsen. Vi har samlet flere detaljer i vores FAQ .
Vores anbefaling: Hvis du ikke har noget at gøre med online annoncering (f.eks. e-handel eller virksomhedswebsteder), bør du ikke bruge IAB TCF Standard . Kan du ikke undvære det, skal du ikke gå i panik nu, men vent og se, hvordan situationen udvikler sig.
Formål og skydere
Også nyt i denne måned er muligheden for at omarrangere og sortere formål: Du skal blot “trykke” på posten og flytte den til, hvor den skal vises.
Vores skyderfunktion er også ny: I stedet for at vise formålene med flere afkrydsningsfelter på den første side af samtykkelaget, kan du nu bruge en skyder. Den besøgende kan så vælge mellem flere positioner og dermed slå flere formål til og fra på samme tid. Indstillingerne for skyderen kan findes under Menu > Formål under listen over formål.
Flere nye funktioner og ændringer
Som altid har vi i denne måned også lavet mange små funktionsjusteringer. Der er justeringer ved kopiering af CMP’er og designs, nye muligheder for lagring af juridiske grundlag og flere tekstmuligheder for forhåndsvisning af billeder.