Ny

Nyhedsbrev 02/2022


Vi er glade for at kunne annoncere den seneste opdatering, der er gået live! Blandt mange nye ting er disse hovedfunktioner tilgængelige med den nye opdatering:

Ulovlig #1: Google Fonts Ulovlig?

I slutningen af januar skulle den regionale domstol i München behandle emnet Google Fonts (integrering af skrifttyper på et websted). Retten afgjorde, at indlejring af Google Fonts via Googles server uden samtykke var ulovlig og tildelte sagsøgeren erstatning. Som du er vant til fra consentmanager, reagerede vi direkte og skabte i denne måneds opdatering mulighed for at blokere Google Fonts og andre eksterne font- og stilelementer (automatisk blokering: menu> CMP’er> At redigere> Andre muligheder> Bloker stylesheets eller bloker dem manuelt via kodetilpasning, se hjælp).
Vores anbefaling: Aktiver blokering eller, bedst af alt, download blot skrifttyperne og placer dem på din egen server.

Ulovlig #2: Google Analytics ulovlig?

Foruden Google Fonts blev Google Analytics også for nylig “fanget”: I Østrig besluttede databeskyttelsesmyndigheden dér i en sag, at Google Analytics ikke var forenelig med principperne i GDPR, da data sendes til USA, og der er intet tilstrækkeligt beskyttelsesniveau der. Webstedsoperatøren fik derfor forbud mod at bruge Google Analytics (især da der i dette tilfælde blev brugt et utilstrækkeligt samtykkebanner). Lidt senere blev de hollandske og franske databeskyttelsesmyndigheder enige og afgjorde også, at den (ubeskyttede) integration af Google Analytics ikke var GDPR-kompatibel. Det kan antages, at andre statslige myndigheder vil følge efter.
Vores anbefaling: Brug kun Google Analytics med dit samtykke, eller søg efter alternativer, der er venlige over for databeskyttelse (f.eks. etracker eller Matomo).

Ulovlig #3: IAB TCF ulovlig?

Den belgiske databeskyttelsesmyndighed har også vakt opsigt. Dette skulle tage stilling til IAB TCF-standarden. Myndigheden fandt, at under de nuværende omstændigheder, opfylder IAB Transparency and Consent Framework, samt IAB Europe som det administrative organ bag standarden, ikke forskellige betingelser i GDPR. IAB har nu fået en periode på to måneder til at udvikle en “handlingsplan” med foreslåede ændringer. De foreslåede ændringer er beregnet til at vise, hvordan TCF kan omdesignes til at være GDPR-kompatibel. IAB Europe har siden anket afgørelsen. Vi har samlet flere detaljer i vores FAQ .
Vores anbefaling: Hvis du ikke har noget at gøre med online annoncering (f.eks. e-handel eller virksomhedswebsteder), bør du ikke bruge IAB TCF-standarden. Kan du ikke undvære det, skal du ikke gå i panik nu, men vent og se, hvordan situationen udvikler sig.

Formål og skydere

Også nyt i denne måned er muligheden for at omarrangere og sortere formål: Du skal blot “trykke” på posten og flytte den til, hvor den skal vises.

Vores skyderfunktion er også ny: I stedet for at vise formålene med flere afkrydsningsfelter på den første side af samtykkelaget, kan du nu bruge en skyder. Den besøgende kan så vælge mellem flere positioner og dermed slå flere formål til og fra på samme tid. Indstillingerne for skyderen kan findes under Menu > Formål under listen over formål.

Flere nye funktioner og ændringer

Som altid har vi i denne måned også lavet mange små funktionsjusteringer. Der er justeringer ved kopiering af CMP’er og designs, nye muligheder for lagring af juridiske grundlag og flere tekstmuligheder for forhåndsvisning af billeder.


flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]