Generel

Optimeringsrapport: En begyndervejledning


Optimeringsrapport: En begyndervejledning

Optimeringsrapporten hjælper dig med at forbedre ydeevnen af ​​dit cookiebanner og træffe beslutninger baseret på de oplysninger, der er indsamlet i rapporten. I denne rapport finder du resultaterne af dine forskellige A/B-tests og andre datamålinger for at hjælpe dig med bedre at forstå dine brugeres præferencer og maksimere dine samtykkeprocenter, mens du forbliver i overensstemmelse med regeringsbestemmelser.

Tag et kig på de forskellige funktioner i denne rapport, og hvordan du kan bruge den til din virksomhed.

Skærmbillede af alle rapporter på consentmanager-dashboardet

Hvorfor er det vigtigt at optimere dit cookiebanner?

For det første er det vigtigt at forstå, hvorfor det kan være nyttigt for dig at optimere dit cookiebanner. Optimering vil variere afhængigt af, hvad du fokuserer på som virksomhed.

Hvis du er udgiver, og din indkomst er baseret på annonceindtægter, kan en høj acceptrate, især for de annoncerelaterede cookies, være vigtig for dig.

For eksempel målretter du som e-handelsvirksomhed online salg. Det er afgørende, at mindst alle relevante cookies aktiveres for teknisk at kunne udføre ordrerne.

Men hvis du arbejder inden for digital markedsføring, kan det også være afgørende, at brugerne giver samtykke til behandlingen af ​​deres persondata til analyseformål. Dette kan betyde, at du skal justere granulariteten af ​​dit cookiebanner, herunder de specifikke formål og kategorier, som personoplysninger behandles til.

Faktorer, der påvirker, hvordan dit cookiebanner ser ud og opfører sig

Der er mange faktorer, der kan påvirke udseendet af dit cookiebanner. Som nævnt, når du har defineret et fokus for din virksomhed og målgruppe og ved, hvilke målinger der er vigtigst for at få din virksomhed til at vokse, kan du tilpasse dit banner derefter og bruge consentmanagers optimeringsrapport til din fordel.

For at komme i gang er her nogle faktorer, du skal overveje, når du optimerer dit cookiebanner:

  1. Overhold dine referencelove: Forskellige lande har forskellige krav og regler for samtykke til cookies. Ved at vise et cookiebanner, der er skræddersyet til den besøgendes placering, kan du sikre, at du overholder lokale love og regler, hvis du opererer der. For eksempel har den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) i EU specifikke samtykkekrav, der kan afvige fra dem i andre regioner.
  2. Tilpas til forskellige brugerpræferencer: Forskellige brugergrupper kan have forskellige præferencer, når det kommer til at give samtykke til cookies. Ved at skræddersy dit cookiebanner til specifikke målgrupper kan du imødekomme deres præferencer og give en mere personlig brugeroplevelse. Nogle besøgende foretrækker f.eks. detaljerede samtykkemuligheder, mens andre foretrækker en enklere tilgang, afhængigt af din service/produkt og branchestandard. Så længe du overholder de juridiske krav i din jurisdiktion, kan du tilpasse, hvordan dit banner vil se ud for brugeren.
  3. Tilpas til forskellige sprog og lokaliseringer: Hvis dit websted er målrettet mod et internationalt publikum, kan visning af et cookiebanner på den besøgendes foretrukne sprog forbedre forståelsen og engagementet. Lokalisering af bannerets indhold og sikring af, at det passer til de kulturelle normer og forventninger i forskellige regioner kan forbedre brugeroplevelsen og øge adoptionsraten. Tip: Tag også et kig på vores overholdelsesvejledning for internationale eller flersprogede websteder.
  4. Sporing af tidligere brugeradfærd: Ved at bruge data om en brugers tidligere interaktioner og adfærd kan du vise et cookiebanner, der tager hensyn til brugerens tidligere samtykker. Denne personlige tilgang kan optimere brugeroplevelsen ved at sikre, at tilbagevendende besøgende ikke skal acceptere de samme typer cookies igen og igen. For eksempel kan førstegangsbesøgende se andre temaer eller meddelelser end tilbagevendende besøgende. For digitale marketingfolk kan dette være en vigtig funktion, der påvirker adoptionshastigheden.
  5. Kontinuerlig test og optimering: Ved at vise forskellige versioner af cookie-banneret kan du udføre A/B-tests og indsamle data om ydeevnen af ​​forskellige designs, budskaber eller placeringsstrategier. Ved at analysere resultaterne kan du identificere de mest effektive varianter og optimere dit cookiebanner til maksimal adoption og brugerfastholdelse.

Vigtige metrics i Consentmanager -optimeringsrapporten

Her er et hurtigt overblik over de metrics og data, du kan bruge i optimeringsrapporten:

  • Toptider: De spidsbelastningstider, hvor du får flest besøgende og interaktioner med dit banner.
Graf, der viser spidsbelastningstiderne, hvor brugere deler deres samtykke

  • Topindikatorer: Hvilken browser, enhed eller operativsystem bruger besøgende til at få adgang til dit websted.
Grafik over de bedste indikatorer for det bedste cookie-banner
  • Accept vs Bounce Rate
Graf over accept og afvisningsprocent
  • Bedste design: Oversigt over de bedste cookie-bannerdesigns baseret på antallet af personer, der har givet samtykke til behandlingen af ​​deres personlige data og den procentvise chance for at vinde (modtagelse af en opt-in fra brugeren).
Tabel over cookie-bannere med de bedste designs

Nogle af de mange tilpasninger, du kan foretage til dit cookiebanner, når du kører en A/B-test:

  • Tilgængelige knapper: Accepter eller Afvis, Luk.
  • Placering af dit cookie-banner: Placer dit banner i midten eller i et hvilket som helst hjørne.
  • Farver: Vælg mellem en palet af farver eller nuancer.
  • Tekst: Juster overskrift, tekst og tekstlængde.

Du kan tilføje så mange designs, som du vil på én gang, for at køre en A/B-test. Du kan også udføre manuelle eller automatiske optimeringer. Klik her for mere information.


flere kommentarer

Dutch DPA releases Guidelines on Cookie Banners
Ny

Hollandsk DSB: Vejledning til cookie-bannere og øget tilsyn

Den hollandske databeskyttelsesmyndighed (Autoriteit Persoonsgegevens, AP) har udgivet en ny vejledning , der beskriver bedste praksis for at designe cookie-bannere, og hvad man skal undgå for at undgå mulige bøder. Som annonceret i februar 2024 vil Datatilsynet implementere flere kontroller for at sikre, at hjemmesider lovligt indhenter samtykke til sporing af cookies og anden sporingssoftware. […]
American Privacy Rights Act 2024 Newsletter Header
Ret

Ny milepæl inden for databeskyttelse: American Privacy Rights Act 2024

I USA er love om beskyttelse af personlige oplysninger i øjeblikket implementeret på føderalt niveau, hvor 19 stater har sådanne love i kraft. Den foreslåede American Privacy Rights Act (APRA) , indført af House Committee on Energy and Commerce den 7. april 2024, kunne dog snart etablere landsdækkende privatlivs- og sikkerhedsstandarder. APRA, som stadig er […]