Generel

consentmanager rapport i fokus: Trafikflow


consentmanager for trafikstrømsrapport

Forestil dig et scenarie, hvor dit cookiebanner ikke kun er kompatibelt, men også resulterer i øget omsætning. I denne artikel vil du lære, hvordan consentmanager trafikstrømsrapport kan hjælpe dig med at realisere dette scenarie. Vi viser dig, hvordan du finder rapporten direkte i dit dashboard, og sammen vil vi se på, hvordan du kan bruge dine data til at øge din samtykkerate for cookies markant.

Hvad er trafikstrømsrapporten fra consentmanager ?

Trafikflow-rapporten viser historien om en besøgendes “samtykke” til et websted. Uanset om de klikker på knappen accept eller afvis, ignorerer den eller forlader dit websted direkte.

På dit dashboard ser rapporten sådan ud:

Trafikafvikling i detaljer

Trafikflow-rapporten viser meget mere end de 4 målinger, vi lige har nævnt. Du finder i alt 10 metrics i din rapport.

Metrics i trafikstrømsrapporten

  1. Alle sideudsigter
  2. Udvalg tilgængeligt
  3. Valg ikke påkrævet
  4. Valg ikke muligt
  5. Banner vises
  6. Accepteret
  7. Afvist
  8. Brugerdefineret valg
  9. Ignoreret
  10. Afvisningsprocent

Her kan du finde definitionen af ​​alle de ovenfor nævnte metrikker.

Hvor du kan finde trafikflowrapporten i dit dashboard consentmanager

For at få adgang til rapporten skal du blot åbne dit dashboard . Gå derefter til afsnittet Rapporter og du skal finde rapporten nederst til højre i din oversigtsrapport .

consentmanager Dashboard - Trafikflow

Hvordan man fortolker trafikstrømsdataene

Dataene i Trafikstrømsrapporten kan være nyttige fra forskellige perspektiver. Nedenfor forklarer vi, hvad du kan lære af rapporten, hvordan du fortolker visse data, og hvilke handlinger du kan foretage dig for at forbedre dit samtykkebanner og din acceptrate.

Identificer høje afvisningsprocenter

At identificere høje afvisningsprocenter i områder som Afvist, Forladt websted (afvisningsprocent) og Kan ikke vælge er vigtige indikatorer på, at dit cookiebanner eller måske dine landingssider kan forbedres. Rul ned for nogle generelle forslag til, hvordan du kan forbedre dit cookiebanner.

Metrikken “Valg ikke muligt” angiver, at CMP’en har valgt ikke at vise banneret. Dette kan enten skyldes, at brugerens browser ikke understøtter cookies, eller at brugeren har ignoreret cookie-banneret for mange gange, når banneret skal vises igen, enten fordi brugeren endnu ikke har foretaget et valg eller har nye indstillinger tilgængelige for opt. -i.

Hvis du ser et stort antal brugere i “Kan ikke vælge”-fasen, betyder det, at brugerne ser visse samtykkemuligheder som begrænsende eller for uklare.

I dette tilfælde kan du forenkle og præcisere dine samtykkemuligheder for at give yderligere oplysninger, der adresserer brugernes bekymringer, især hvis nye indstillinger er blevet tilføjet.

Analyser brugerdefinerede valg

Et brugerdefineret valg opstår, når en bruger får vist et cookie-opt-in-banner, og den besøgende har foretaget et brugerdefineret valg. For eksempel beslutter brugeren at give samtykke til visse datakategorier og sætter kryds i den tilsvarende boks. Hvis du bemærker, at tilpassede samtykker er mere almindelige, betyder det, at brugere aktivt leder efter tilpassede samtykkemuligheder ud over det, der tilbydes. For at maksimere brugeradoptionen kan du optimere dit banner for at give yderligere personlige samtykkemuligheder. På denne måde kan du stadig indsamle data fra dine besøgende, men du giver dem mulighed for at bestemme, hvilken type data du vil indsamle. Dette er bedre end at give besøgende færre valgmuligheder og slet ikke modtage samtykke.

Ikke sikker på, hvordan du fortsætter? Tal med en FN hervores eksperter.

Forstå ignorerede anmodninger

“Ignorerede anmodninger” i din Trafikflow-rapport betyder antallet af cookie-bannere, der blev vist, men som den besøgende ikke har foretaget et valg for.

Hvis du har en høj frekvens af ignorerede anmodninger, også kendt som en høj frekvens af brugere, der “ignorerer” samtykkeprompten, tyder det på, at det aktuelle cookie-bannerdesign og -tekst muligvis ikke er iøjnefaldende eller engagerende nok til at tiltrække dine brugeres opmærksomhed.

Hvad kan du gøre ved det? Optimer dit samtykkebannerdesign og -tekst for at gøre det mere visuelt tiltalende og overbevisende. Dette motiverer brugerne til at træffe en aktiv beslutning og reducerer antallet af brugere, der ignorerer samtykkeanmodningen.

Generelle forslag til forbedring af acceptprocenten af ​​dit samtykkebanner

Ud over de handlinger, du kan tage fra at analysere din trafikstrømsrapport, kan du også blot følge vores generelle anbefalinger for at optimere dit cookiebanner.

Før vi går videre, bør du dog kontrollere, om dit cookiebanner er lovligt. Du kan sikre dette med vores gratis cookie-tjekliste her.
Gratis tjekliste for cookiebanner, der kan downloades

Gør det klart og forståeligt

Lad være med at frustrere dine brugere. Design dit samtykkebanner, så det er kort og forståeligt. Brugere er mere tilbøjelige til at give samtykke, hvis de hurtigt forstår formålet med anmodningen om samtykke. Klar og kortfattet kopi reducerer tvetydighed og giver dine brugere mulighed for at træffe informerede beslutninger uden at føle sig overvældet.

Placer bannere strategisk

Eksperimenter med placeringen af ​​dit samtykkebanner. Placeringen af ​​dit banner spiller en vigtig rolle for brugerens synlighed og engagement. For at øge synligheden af ​​banneret bør du placere det på et fremtrædende sted, såsom: Fx øverst på siden. Strategisk placering øger sandsynligheden for, at brugerne vil se og reagere på banneret. Test forskellige positioner for at finde den optimale placering til din specifikke platform og målgruppe.

Udnyt kraften i A/B-test

Kør A/B-tests med forskellige formuleringer og designs. Enhver af ovenstående kan bruges til A/B-test. A/B-test er et kraftfuldt værktøj til at forfine dit cookiebanner. Denne iterative testproces hjælper dig med at bestemme den mest effektive konfiguration af samtykkebanner baseret på brugerpræferencer. Uanset om du optimerer sproget for at gøre det mere brugervenligt eller justerer de visuelle elementer for at gøre det mere attraktivt, giver A/B-test dig mulighed for at træffe datadrevne beslutninger for at optimere dit samtykkebanner.

Gør dit banner visuelt mere attraktivt

Optimer den visuelle tiltrækning af dit banner. Brug visuelt tiltalende elementer, farver og grafik, der passer til dit brand, samtidig med at du er tydelig. Et visuelt tiltalende samtykkebanner er ikke kun iøjnefaldende, men formidler også professionalisme og pålidelighed, hvilket kan øge brugernes tillid og acceptrate.

Indsæt flere links

Inkluder “Lær mere”-links til brugere, der ønsker mere information. Nogle brugere ønsker måske at lære mere om samtykkemuligheder. Ved at inkludere “Læs mere”-links giver du brugerne mulighed for at få detaljerede oplysninger om databehandlingspraksis. Dette fremmer gennemsigtighed og tillid og kan øge samtykkeraten, efterhånden som brugerne føler sig bedre informeret og mere sikre i deres beslutninger. En balance mellem enkelhed og ordlyd sikrer, at din samtykkeerklæring appellerer til en bred vifte af brugerpræferencer.

Drag fordel af dit websteds data med consentmanager

Med consentmanager kan du omsætte din viden om data i praksis. Tilbyd dine brugere en problemfri brugeroplevelse. Start nu med en gratis scanning af cookie-websted !


flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]