Google samtykketilstand v2
Obligatorisk for hjemmesider og apps
Google har krævet, at alle websteder og apps skal bruge Google Consent Mode v2 siden marts 2024 . En CMP certificeret af Google er så vigtig. consentmanager hjælper annoncører med den integrerede Consent Mode v2 med at registrere deres kunders konverteringsdata og samtidig beskytte privatlivets fred. consentmanager tilbyder dig blandt andet:
- Google-certificeret CMP-partner med guldstatus
- Fuld understøttelse af Google Consent Mode v2
- Fuld understøttelse af IAB TCF 2.2
- Til hjemmesider, apps og CTV
- +30 sprog og tilpasset design
- Integreret crawler og mere
🥇Seneste opdatering: consentmanager er nu en certificeret Google CMP-partner med guldstatus
Som en af de første Google CMP Gold-partnere kan du nu integrere dit cookiebanner direkte fra din Google Ads-konto.
Ofte stillede spørgsmål om Google Consent Mode v2
For at hjælpe dig med bedre at forstå Google Consent Mode , cookies, GDPR og den juridisk kompatible brug af Google-tjenester, har vi opsummeret de oftest stillede spørgsmål til dig her.
Hvad er Google samtykketilstand?
Google Consent Mode er en funktion fra Google, der fungerer sammen med cookie-banneret eller privatlivswidgetten på dit websted. Denne teknologi sender automatisk signaler fra dit cookie-banner til Google-værktøjerne integreret på dit websted. Det kan derfor levere data til at hjælpe Google med at forstå dit websteds konverteringer, selv under begrænsede databeskyttelsesforhold. De signaler, som cookie-banneret sender til Google, indeholder information om analyser, annoncer, personalisering og datadeling. Uden disse signaler er Google ikke i stand til at spore bruger- eller e-handelsdata eller udføre personalisering. Og for at kunne sende disse signaler er det vigtigt at bruge en Google-certificeret CMP.
Hvordan fungerer Google Consent Mode v2 præcist?
Når en bruger giver deres samtykke, sender consentmanager -cookiebanneret Google Consent Mode signalet til Google-tags på dit websted, og alt fungerer som normalt. Hvis en bruger ikke giver sit samtykke, begrænser Google dataindsamling for den pågældende kategori af brugere og tæller ikke længere. Ved at bruge Googles Consent Mode v2 sender cookiebanneret et signal til Google, så Google forstår brugerens beslutning. Google bruger derefter blandt andet konverteringsmodellering med maskinlæring til at skabe sammenhænge mellem specifikke interaktioner og konverteringshændelser. For annoncører betyder det, at de bedre vil kunne forstå, hvordan deres konverteringsmål spores – takket være modellering vil dette være tilfældet, selvom den besøgende ikke har givet sit samtykke.
Hvad er Google Consent Mode v2-opdateringen? Og hvad er EUUCP?
Alle udgivere og annoncører, der placerer annoncer i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og bruger Googles tjenester, vil fremover være underlagt “Google European Union User Consent Policy” eller EUUCP. Google dikterer således webstedsoperatører, hvordan Google-tjenester må bruges med hensyn til databeskyttelse. Den vigtigste regulering: Siden marts 2024 har websteder været forpligtet til at vise et samtykkebanner fra en Google-certificeret Consent Management Platform (CMP) og bruge Google Consent Mode v2. Desuden ændres Googles adfærd ved optælling af annoncekampagner (f.eks. sporing af ordrer): Optælling sker kun, hvis brugeren har givet sit samtykke, og det tilsvarende signal er blevet sendt tilbage til Google via Google Consent Mode v2. Hvis du ønsker at måle konverteringer i fremtiden, er en certificeret CMP med Google Consent Mode v2 vigtig.
- For at du ikke går glip af vigtige opdateringer, tilmeld dig vores nyhedsbrev .
Sammenligning af Google-samtykketilstand
De vigtigste forskelle mellem den gamle og den nye Google Consent Mode v2 på et øjeblik:
Gammel Google-samtykketilstand
🔴 Google samtykketilstand er valgfri og bruges til at aktivere modellering
🔴 Det er valgfrit at bruge en Google-certificeret platform til administration af samtykke
🔴 Optælling sker, når brugeren har givet sit samtykke, enten via Google-tjenester eller andre tredjepartstjenester
Google samtykketilstand v2
✅ Google samtykketilstand er påkrævet for at spore
✅ Brug af en Google-certificeret platform til samtykkestyring er nu obligatorisk .
✅ En optælling finder kun sted, hvis brugeren har givet sit samtykke, og det tilsvarende signal er sendt tilbage til Google via Google Consent Mode
Anbefalet af advokater og databeskyttelsesansvarlige
Hvem er Google Consent Mode (GCM) relevant for?
Google Consent Mode er relevant for udgivere, annoncører, marketingbureauer, webbureauer og virksomheder, der implementerer samtykkebannere og bruger Google Analytics eller Google Ads.
Annoncører
Annoncører kan effektivt spore effektiviteten af deres annoncer. Få mere at vide om annoncekampagneforbrug og optimer dine annoncebudstrategier.
Digitale marketingfolk, bureauer
Online marketingfolk, der har brug for at indhente brugersamtykke til annoncering og analyser, kan bruge Consent Mode og fortsætte med at indsamle vigtige data. Dette fører til bedre performance marketing resultater.
Websiteoperatører, der indstiller Google Ads eller Analytics på deres website
For webstedsejere betyder dette en bedre forståelse af brugerrejsen gennem mere aggregerede data om konverteringer på deres websted.
Hvordan fungerer denne konverteringsmodellering?
Google Consent Mode v2 tilbyder en række nye optimeringer for at få mest muligt ud af dine annoncekampagner. Disse omfatter især:
- Adfærdsmodellering i Google Analytics 4 Google bruger AI til at genskabe adfærden hos brugere, der ikke har givet samtykke til Analytics-cookies, og sammenligner dette med brugere, der har givet samtykke til Analytics-cookies. Dette gør flere data tilgængelige i GA4.
- Konverteringsmodellering i Google Analytics 4 og Google Ads Konverteringer (f.eks. ordrer eller nyhedsbrevsregistreringer) fra brugere, der ikke har givet samtykke, modelleres ud fra erfaringerne med andre brugere. Det betyder, at flere konverteringer vil være synlige i GA4 og Google Ads.
I gennemsnit gendannes omkring 65 % af konverteringerne med samtykketilstand, som ville være gået tabt uden samtykketilstand, hvis brugeren ikke gav sit samtykke. Dette datapunkt fremhæver effektiviteten af konverteringsmodelleringstilgangen til at genskabe tabte konverteringer uden udtrykkeligt samtykke. Annoncører skal dog være opmærksomme på, at der kræves et minimumsantal på 100 annonceklik om dagen for at bruge modellering. Derfor bør annoncører sikre, at deres annoncekampagner overholder denne grænse.
Google Consent Mode v2-brugere har også mulighed for at vælge mellem mulighederne ‘Avanceret’ (uden blokering) og ‘ Basic ‘ (med “hård” blokering) i Google Consent Mode. Ved at vælge mellem disse muligheder kan annoncører skræddersy deres brugersamtykke og sporingsindstillinger til deres specifikke privatlivsbehov.
PDF-download: Google Consent Mode v2
Få dit gratis resumé nu – klik her!
Fordele for annoncører
Højere datakvalitet
Kun med Google Consent Mode kan du spore og måle alle dine data. Indbygget konverteringsmodellering giver dig mulighed for yderligere at spore tabte data på grund af valg af brugersamtykke. Konverteringsmodellering bruges til at lukke disse datahuller.
Bedre overholdelse
Google Consent Mode v2 kan hjælpe websteder med bedre at overholde GDPR og ePrivacy . Da Google er blevet udvalgt som en af ”gatekeeperne” for den nye Digital Markets Act, der håndhæves af Europa-Kommissionen, skal der implementeres højere databeskyttelseskrav her. Google Consent Mode v2 er derfor påkrævet af Google for alle besøgende/appbrugere fra EØS + UK (uanset webstedets land eller app-ejerens land).
Nem integration
Google Consent Mode kan bruges med følgende Google-tjenester.
- Google Ads (herunder Google Ads-konverteringssporing og remarketing)
- Google Analytics
- Google Floodlight
- Google Conversion Linker
- Brug en Google-certificeret CMP Bemærk, at i henhold til Googles krav er det vigtigt at bruge en Google-certificeret CMP, der understøtter Google Consent Mode v2.
Sådan aktiverer du Google Consent Mode v2
Dette er meget nemt med consentmanager . Du skal blot følge denne video trin for trin gennem dit betjeningspanel consentmanager . Med blot nogle få indstillinger har du allerede aktiveret Google samtykketilstand og gjort dit websted eller din app fuldstændig lovligt. Klik her for en detaljeret beskrivelse af hvert trin.
JURIDISKE RAMMER
Hvilken juridisk ramme er relevant for Google samtykketilstand?
Ikke alle databeskyttelseslove på verdensplan er relevante for brugen af Google Consent Mode, men generelt er databeskyttelseslove, der stiller væsentlige krav til websteder og virksomheder med hensyn til, hvordan de indsamler, behandler og håndterer brugerdata, relevante for Google Consent Mode. Derfor bør virksomheder, der overholder disse regler, omgående gennemgå deres brug af Google samtykketilstand:
Generel databeskyttelsesforordning (GDPR) og e-databeskyttelsesforordning
Denne databeskyttelseslov gælder i hele EU, også selvom virksomheder ikke nødvendigvis er baseret i EU, men har kunder eller besøgende i EU. GDPR eller dets “søster”, ePrivacy forordningen, kræver, at webstedsbrugere giver udtrykkeligt, informeret samtykke til databehandling i visse tilfælde.
EU-brugersamtykkedirektivet (EUUCP)
EU-brugersamtykkepolitikken (EUUCP) er en Google-politik, der kræver, at brugere af Google-tjenester afslører brugen af cookies på deres hjemmeside eller app og indhenter samtykke fra slutbrugere i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og Storbritannien. Denne politik afspejler kravene i de to vigtigste europæiske databeskyttelseslove, den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) og ePrivacy direktivet, samt de relevante britiske databeskyttelseslove.
- Google Consent Mode v2 hjælper med at overholde denne politik ved at give udgivere og annoncører mulighed for dynamisk at justere adfærden af Google-tags baseret på brugernes samtykkepræferencer, samtidig med at det sikres, at der ikke sendes nogen identificerbare oplysninger til Google, hvis der ikke er givet samtykke .
Bemærk venligst, at brug af Google Consent Mode ikke betyder, at din hjemmeside/app er GDPR-kompatibel. For at afgøre, om du er i overensstemmelse med GDPR, kan du køre en hurtig scanning med vores GDPR compliance scanner her.
.
Hvad er consentmanager , og hvordan kan consentmanager hjælpe din virksomhed?
consentmanager er et Google-certificeret CMP-værktøj – ganske enkelt et “cookiebanner”. Det hjælper dig med at overholde alle vigtige databeskyttelsesforskrifter verden over. consentmanager har især arbejdet tæt sammen med Google for at sikre overholdelse af de nye Consent Mode v2-krav og for at sikre Consent Mode-understøttelse for sine kunder. Med servere, der udelukkende er placeret i EU, er consentmanager klar til at støtte dig som annoncør i dine annonceringsaktiviteter. Med Cookie Website Scanner vil din hjemmeside blive underrettet om eventuelle ændringer i privatlivspolitikken. consentmanager CMP er tilgængelig på over 30 sprog og er velegnet til virksomheder af alle typer og størrelser, fra udgivere og annoncører til marketingbureauer, marketingfolk og e-handelsoperatører. De omfattende funktioner i vores CMP spænder fra meget tilpasselige bannere, live-rapporter eller en integreret crawler til funktioner, der hjælper dig med at øge din acceptrate for cookies. Takket være integreret A/B-test og optimering med maskinlæring opnår vores kunder typisk op til 15 % højere acceptrater.
consentmanager , Google-partner og Google-certificeret CMP
Som en samtykkestyringsplatform (CMP) certificeret af Google har consentmanager meget at tilbyde dig som webstedsoperatør eller appudvikler. Vores værktøj integreres problemfrit i Googles tjenester. Vi giver dig en brugervenlig grænseflade, der giver dig detaljeret kontrol over brugerens samtykke og muliggør overholdelse af globale databeskyttelsesforskrifter. Takket være mange års erfaring i annonceteknologibranchen, med regulerende myndigheder eller standardiseringsorganer såsom IAB, tilbyder vi tilpasning, kompatibel dataregistrering og holder trit med skiftende lovkrav. Vi tilbyder vores kunder forskellige integrationsmuligheder, herunder plugins til WordPress, Magento og Shopify, samt omfattende overvågnings- og rapporteringsværktøjer med over 12 dimensioner og mere end 30 metrics i vores rapporteringsværktøj. Lad consentmanager være din betroede Google CMP for at hjælpe dig med at nå dine annonceringsmål og maksimere din accept af cookies.
Vi har allerede hjulpet mere end 25.000 websteder med at overholde GDPR, TDDDG og ePrivacy
Vores kunder omfatter nogle af de største hjemmesider og bedst kendte mærker i verden.
… og mange flere.
Webinarvideo: Google Consent Mode
Lær detaljeret og ved hjælp af “live” forklaringer fra vores emneekspert, hvordan Google Consent Mode v2 fungerer, og hvordan du kan bruge den til at sikre din annonceindtægt. I vil sammen gennemgå det juridiske grundlag og finde ud af, hvordan du kan tilpasse dem til din virksomheds processer og størrelse.
Ofte stillede spørgsmål
Ikke sikker på, om du har brug for en CMP?
For at hjælpe dig med ting som GDPR, CMP og samtykke har vi samlet de mest almindelige spørgsmål her.
Den nye Google Consent Mode v2 er en teknologi til at sende den besøgendes beslutning til de Google-koder, der er indbygget i dit websted. Det muliggør bedre dataindsamling såsom såkaldt konverteringsmodellering.
Implementeringen af Googles samtykketilstand kan udføres med et par linjer kode over det globale webstedstag eller Tag Manager-beholderen. Hvis du leder efter måder at overholde privatlivsbestemmelserne og måle konverteringer på, er du kommet til det rigtige sted. Få mere præcise rapporter og sørg for, at du maksimerer dine annonceringsinvesteringer. Besøg vores implementeringsside for trin-for-trin instruktioner.
Ja, hvis du indsamler og behandler brugerdata og viser Google-annoncer til brugere i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, skal du aktivere samtykketilstand for at fortsætte med at indsamle målgruppedata.
For at kontrollere, om Google samtykketilstand er aktiveret, kan du bruge vores gratis webstedscrawler. Indtast blot dit websteds URL her og rul til bunden af crawler-resultaterne, hvor du kan se, om Google Consent Mode er aktiveret.
Google samtykketilstand er GDPR-kompatibel, men du skal vide, at dette ikke er den eneste handling, du skal tage for at være fuldt ud kompatibel med GDPR. For at finde ud af, hvilke krav du skal opfylde, og om dit websted består overensstemmelsestesten, kan du prøve vores gratis scanner.
I henhold til den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) kræves brugerens udtrykkelige samtykke ikke til visse databehandlinger. Dette omfatter databehandling for legitime interesser, kontraktlige behov, juridiske forpligtelser, vitale interesser, offentlige opgaver og historisk, statistisk eller videnskabelig forskning. Selvom disse juridiske grundlag ikke kræver samtykke, skal GDPR-principper såsom dataminimering og gennemsigtighed overholdes, og virksomheder skal føre optegnelser for at påvise overholdelse.
Bemærk venligst, at vi ikke kan yde juridisk rådgivning. Nogle punkter i denne FAQ kan også ændre sig over tid eller blive fortolket anderledes af domstolene. Derfor bør du altid konsultere din advokat!