USA’s privatliv
IAB GPP: Implementer amerikanske databeskyttelseslove på en juridisk kompatibel måde
Gør dit websted eller din app i overensstemmelse med de juridiske krav til de nye amerikanske databeskyttelseslove.
- Let at integrere
- Understøtter blandt andet CCPA/CPRA (Californien), VCDPA (Virginia), CPA (Colorado), UCPA (Utah), CAPDP (Connecticut), US National Privacy,
- Officiel support af den nye IAB GPP-standard
- Herunder “Sælg ikke”, GPC og andre funktioner
- Opt In eller Opt Out
- Tilpasset design
- Cookie-crawler allerede integreret
- Omfattende rapportering
Vi har allerede hjulpet mere end 25.000 websteder med at overholde GDPR, TTDSG og ePrivacy
Vores kunder omfatter nogle af de største hjemmesider og bedst kendte mærker i verden.
… og mange flere.
Hvordan gør jeg min hjemmeside eller app i overensstemmelse med den nye amerikanske privatlivslovgivning?
Hvis din virksomhed falder ind under en af de mange privatlivslove (se afsnittet om love), skal du overholde disse love. I de fleste stater betyder dette:
- Websitebesøgende/appbrugere skal informeres om type, formål og indhold af databehandlingen
- Besøgende på webstedet/appbrugere skal have ret til at gøre indsigelse mod databehandling (opt-out)
- I visse tilfælde skal der indhentes samtykke før databehandling (opt-in)
- Der gælder forskellige grundregler for, hvordan data må behandles, såsom princippet om dataminimering, sikkerhed, gennemsigtighed eller håndtering af følsomme data
Konkret betyder det i de fleste tilfælde: Der skal installeres en fravalgsløsning på hjemmesiden eller appen for at give brugerne de nødvendige oplysninger og muliggøre fravalget.

BEHOV FOR OS OVERHOLDELSE AF PRIVATLIV
… men jeg behandler ingen data overhovedet!?
Et svar, vi hører meget fra amerikanske kunder, er, at de faktisk ikke behandler nogen data, og derfor gælder databeskyttelseslovgivningen ikke for dem.
Det er vigtigt at bemærke her, at hjemmeside- og app-operatører er ansvarlige for de data, der behandles på deres hjemmeside eller i deres app . Derfor gælder databeskyttelseslovene især for virksomheder, hvis de opfylder en af følgende betingelser:
1. Hvis data behandles til vores egne formål , for eksempel via sporingsværktøjer som Google Analytics, Matomo, Hotjar eller lignende
2. Deling af data med tredjeparter er også et behandlingstrin. Data deles for eksempel ved at integrere et tredjepartsplugin i hjemmesiden eller appen. Det gælder YouTube-videoer, Facebook-plugins, Google Maps, chatprogrammer eller betalingsudbydere som PayPal
3. Når der er integreret annoncering i webstedet eller appen, overføres data automatisk til annoncøren . Overførslen forstås som et trin i databehandlingen.
Mens stater er lidt forskellige med hensyn til, hvornår samtykke til databehandling skal gives, kræver stort set alle databeskyttelseslove fravalg. I tilfælde af CCPA/CPRA skal dette implementeres eksplicit ved hjælp af et link, der siger “Sælg eller del ikke mine personlige oplysninger”.
Bliv kompatibel i 5 trin
Med consentmanager kan du nemt blive kompatibel med de forskellige amerikanske databeskyttelseslove:
- 1. Tilmeld dig nu gratis , og aktiver Consentmanager-kontoen
- 2. Integrer consentmanager -koden på dit websted ved hjælp af copy & paste
- 3. Tilpas fravalgsdesignet til dine ønsker
- 4. Opret og integrer linket “Sælg eller del ikke mine personlige oplysninger”.
- 5. Forbliv kompatibel takket være automatiske opdateringer
Anbefalet af advokater og databeskyttelsesansvarlige
Den nye standard IAB GPP
Gør websteder sikre med nye standarder: IAB GPP
For på en transparent måde at signalere til- eller fravalg på webstedet eller appen til alle integrerede værktøjer, plugins og reklameudbydere, blev den såkaldte IAB GPP-standard udviklet af IAB.
- GPP står for Global Privacy Platform og definerer forskellige metoder og grænseflader såsom en CMP (Consent Management Provider, også kendt som “Cookie Banner” eller “Privacy Notice”), der registrerer og kommunikerer samtykke/opt-in eller afvisning/opt-out kan . Standarden er i høj grad baseret på IAB TCF-standarden, som har været brugt med succes i Europa i årevis og er blevet et must for udgivere og annoncører.
- Consentmanager-teamet var væsentligt involveret i udviklingen af GPP-standarden, så det er ikke overraskende, at consentmanager er den første udbyder, der tilbyder produktiv brug af IAB GPP.
Du kan også finde mere om GPP i vores blog . - Vigtigt: De fleste databeskyttelseslove kræver også, at webstedsoperatører og appoperatører kan reagere på “browsersignaler”. Et af disse signaler er GPC eller “Global Privacy Control” påkrævet i Californien. Med consentmanager behøver hjemmesider og apps ikke at bekymre sig om glæde: Consentmanager-løsningen reagerer automatisk på browsersignaler og implementerer fravalget automatisk.
- Brug GPP og GPC nu
Hvorfor overholde amerikansk privatlivslovgivning nu?
Beskyttelse af din virksomhed
CCPA, VCDPA, CAPAP etc. træder i kraft fra 2023 og skal implementeres. De føderale statsadvokater kan nu pålægge bøder på grundlag af love – i mange tilfælde er det allerede sket. Tøv ikke længere og gør din hjemmeside eller app kompatibel nu!
Beskyttelse af din indtjening
Annoncevirksomheder vil stole på den nye IAB GPP-standard i 2023. I Europa sælges næsten ingen reklame uden den europæiske standard – i USA går udviklingen i samme retning. Hvis du ikke understøtter IAB GPP-standarden, går du glip af annonceindtægter!
Beskyttelse af dine kunder
Kunderne bliver mere kritiske og stiller i stigende grad spørgsmålstegn ved, hvordan virksomheder håndterer data. Virksomheder, der ikke respekterer deres privatliv, mister troværdighed, kunder og salg. Vis dine kunder, at du virkelig holder af dem!
Betal kun for det du bruger
Vores fleksible prismodel
Consentmanager CMP er billig og tilgængelig med en fleksibel model: du betaler kun for det, du bruger!
grundlæggende
et websted eller en app
- 5.000 visninger / måned inkl.
- GDPR-kompatibel
- Forlavede designs
- 1 kravl/uge
- Support: billetter
-
ekstra Visninger kan reserveres -
IAB TCF-kompatibel CMP -
IAB GPP standard -
A/B test & optimering -
ekstra brugerkonti
begyndere
et websted eller en app
- 100.000 visninger / måned inkl.
- ekstra Visninger:0,1 € / 1000
- GDPR-kompatibel
- Brugerdefinerbare designs
- 3 kravl/dag
- Support: billetter
-
A/B test & optimering -
IAB TCF-kompatibel CMP -
IAB GPP standard -
ekstra brugerkonti
Standard
3 websteder eller apps
- 1 million visninger/måned inkl.
- ekstra Visninger:0,05 € / 1000
- GDPR-kompatibel
- IAB TCF-kompatibel CMP
- IAB GPP standard
- Brugerdefinerbare designs
- A/B test & optimering
- 10 kravl/dag
- Support: Billet og e-mail
-
ekstra brugerkonti
Bureau
20 websteder eller apps
- 10 millioner visninger/måned inkl.
- ekstra Visninger:0,02 € / 1000
- GDPR-kompatibel
- IAB TCF-kompatibel CMP
- IAB GPP standard
- Brugerdefinerbare designs
- A/B test & optimering
- 100 kravl/dag
- 10 ekstra brugerkonti
- Support: Billet, e-mail og telefon
-
Personlig kontoansvarlig
Enterprise
- Alle visninger/måned
- ekstra Visninger:0,02 € / 1000
- GDPR-kompatibel
- IAB TCF-kompatibel CMP
- IAB GPP standard
- Brugerdefinerbare designs
- A/B test & optimering
- Eventuelle kravler/dag
- enhver tilføjelse. brugerkonti
- Support: Billet, e-mail og telefon
- Personlig kontoansvarlig
Dette er de vigtige amerikanske privatlivsnormer
Hvilke databeskyttelseslove er der i USA?
Virksomheder, der er baseret i USA, driver forretning eller leverer tjenester der, eller på anden måde handler med amerikanske borgere, vil sandsynligvis være underlagt en af en række forskellige privatlivslove.
- I modsætning til i mange andre lande er databeskyttelseslovene i USA reguleret på statsniveau – indtil der er en national databeskyttelseslov. Virksomheder bør derfor kontrollere, om eller hvilke føderale love, der gælder for dem. Konkret kan disse være:
CCPA / CPRA – Californien
CCPA står for California Consumer Privacy Act og blev vedtaget i 2019. Det gælder især i Californien eller i forhold til californiske beboere. “Opdateringen” til CCPA er CPRA eller California Privacy Rights Act. Under CPRA er nogle regler specificeret og strammet.
VCDPA—Virginia
VCDPA står for Virginia Consumer Data Protection Act og henviser til virksomheder, der driver forretning i staten Virginia eller betjener indbyggere i denne stat. VCDPA vil være “effektiv” fra den 1. januar 2023 – dvs. den skal være implementeret af virksomheder senest den dato.
CPA—Colorado
CPA eller Colorado Privacy Act er privatlivsloven i staten Colorado. Ligesom Virginias VCDPA er denne lov gældende fra den 1. januar 2023 og skal implementeres af virksomheder beliggende i Colorado eller behandler data fra indbyggere i staten.
UCPA-Utah
Den amerikanske databeskyttelseslov for staten Utah i det vestlige USA kaldes UCPA eller Utah Consumer Privacy Act. I modsætning til de to førnævnte love træder UCPA først i kraft den 31. december 2023. Denne lov påvirker også alle virksomheder, der behandler en vis mængde data (her 100.000 om året) fra statens borgere.
CAPDP—Connecticut
CAPDP (delvis CTPDP) står for Connecticut Act Concerning Personal Data Privacy er den føderale databeskyttelseslov i staten Connecticut. Loven træder i kraft den 1. juli 2023 og vil påvirke virksomheder, der er placeret i, driver forretning i eller behandler oplysninger om indbyggere i staten Connecticut.
U.S. National Privacy
Ud over de førnævnte love har forskellige andre stater deres egne love på vej – hvoraf nogle forventes allerede i 2023. Derudover er der forskellige tilgange til privatlivsbestemmelser på landeniveau, der gælder i hele USA.
Ofte stillede spørgsmål
Ikke sikker på, om du har brug for en CMP?
For at hjælpe dig med ting som GDPR, CMP og samtykke har vi samlet de mest almindelige spørgsmål her.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023
CAPDP (nogle gange også CTPDP) står for Connecticut Act Concerning Personal Data Privacy.
UCPA træder i kraft den 31. december 2023.
Utah Consumer Privacy Act.
CPA er gældende fra den 1. januar 2023.
Colorado Privacy Act.
VCDPA træder i kraft den 1. januar 2023.
VCDPA står for Virginia Consumer Data Protection Act.
Ja. Den føderale anklager uddeler allerede flittigt bøder. Den hidtil mest fremtrædende sag er Sephora med en bøde på USD 1,2 mio.
Lovene er allerede trådt i kraft.
California Privacy Rights Act
California Consumer Privacy Act
Bemærk venligst, at vi ikke kan yde juridisk rådgivning. Nogle punkter i denne FAQ kan også ændre sig over tid eller blive fortolket anderledes af domstolene. Derfor bør du altid konsultere din advokat!