GDPR, cookies og co – Hvad du skal vide i e-handel!

Databeskyttelse har altid været et varmt emne i erhvervslivet, men GDPR, cookies og andre emner har været obligatorisk læsning for iværksættere siden den 25. maj 2018. Uanset om du driver e-handel, tilbyder en blog eller endda en komplet platform er dit produkt – ødelæggende sanktioner er truet, hvis data ikke håndteres korrekt. I dette indlæg lærer du alt om databeskyttelsesforordningen, hvad cookies er, og hvorfor en samtykkeadministrator er en del af enhver web-exit.

Samtykkeløsning til netbutikker

GDPR: Fem bogstaver, der ændrer alt

Bag denne forkortelse, som du helt sikkert har lagt mærke til før, ligger udtrykket General Data Protection Regulation. Denne forordning er udstedt af EU og regulerer behandlingen af personoplysninger. GDPR gælder både i den offentlige og private sammenhæng og i hele EU. Dens mål er at beskytte alle personoplysninger i EU , samtidig med at den sikrer fri dataudveksling på det europæiske indre marked. Indtil da havde mange virksomheder ikke beskæftiget sig tilstrækkeligt med databeskyttelse eller været skødesløse med deres brugeres eller kunders data.

GDPR satte endelig en stopper for dette og tvang mange virksomheder til at beskæftige sig specifikt med dette emne for første gang. I henhold til GDPR er behandling af personoplysninger kun tilladt med udtrykkeligt samtykke. Det, der lyder enkelt, er særligt eksplosivt på internettet. For takket være sofistikeret sporingssoftware kan personlige brugerdata nemt fås, selvom brugeren ikke selv afslører nogen data, for eksempel i et formularfelt.

Faktisk rækker mulighederne for moderne online teknologi meget længere, fordi brugere også indirekte kan identificeres ved deres IP-adresse og kombineres med andre personlige egenskaber til en individuel profil. Forsætlige GDPR-overtrædelser vil blive straffet hårdt. I dette tilfælde skal virksomhederne forvente høje bøder eller fængsel på op til to år.

Hvad er cookies helt præcist?

Enhver, der besøger en hjemmeside for første gang, vil højst sandsynligt blive spurgt, om sidens cookies skal accepteres. Det er ikke andet end små tekstfiler, der kan gemmes i browseren og samle personlige oplysninger der. Deres brug er ikke begrænset til konventionelle stationære pc’er eller bærbare computere, men er også muligt på mobile enheder såsom smartphones og tablets. De kan tjene forskellige formål, men bruges mest til at identificere webstedsbrugere.

Er din hjemmeside kompatibel? Find ud af det med vores tjekliste

Download tjekliste

Dette kan være gavnligt af mange årsager. Hvis du for eksempel vil have en hjemmeside til at huske din indkøbskurv, søgetermer eller dine brugeroplysninger, gør de små tekstfiler præcis det. På den anden side kan de også gemme browserhistorikken, som igen giver information om personlige interesser og vaner. Denne type information er naturligvis yderst interessant for annoncører, især inden for e-handel. For her får du en absolut autentisk profil, som individuel annoncering ideelt kan tilpasses.

Da følsomme personoplysninger naturligvis gemmes i de små tekstfiler, er det ifølge Databeskyttelsesforordningen absolut nødvendigt, at brugeren personligt accepterer dette.

Hvad nu med databeskyttelse?

Den generelle databeskyttelsesforordning er kun tænkt som det første skridt i en bredere kampagne for endnu mere beskyttelse af persondata. ePrivacy-direktivet skal træde i kraft i den nærmeste fremtid. Dette er en endnu mere præcis håndbog til beskyttelse af personoplysninger i elektronisk kommunikation i og uden for e-handel. Da e-databeskyttelsesdirektivet endnu ikke er færdiggjort, er der stadig nogle ændringer at forvente.

Løs mange opgaver med et enkelt værktøj

Med den generelle databeskyttelsesforordning blev det standard, at brugere skulle afgive en udtrykkelig samtykkeerklæring, før deres data blev gemt.
Så hvis du tidligere har været afhængig af brugen af cookies til at markedsføre dine produkter, skal dine brugere udtrykkeligt acceptere, at der sættes cookies på deres browsere. Lagring af yderligere personoplysninger til formål såsom markedsføring eller analyse, såsom IP-adressen, er ikke længere mulig uden samtykke.

Hold dig opdateret!

Abonner på nyhedsbrev

Dette er dog blot nogle af de faktiske faktorer, der skal tages i betragtning for at overholde den generelle databeskyttelsesforordning. Iværksættere, der primært ønsker at tage sig af deres daglige forretning, har brug for en kraftfuld og brugervenlig løsning på dette tidspunkt. Virksomheder kan derfor ikke undgå en samtykkestyringsudbyder. Dette er en tjenesteudbyder, der administrerer samtykke fra besøgende på webstedet for sine brugere og samtidig forbereder dataene til brug i markedsføring. Hovedmålet for en samtykkeansvarlig er dog at gøre kundens hjemmeside i overensstemmelse med reglerne.

Consent Manager bringer disse fordele

Consentmanager er et fuldt integreret værktøj, der gør det meget nemmere for virksomheder at overholde alle bestemmelserne i den generelle databeskyttelsesforordning og stadig indsamle data til reklamebrug. Samtykkeværktøjet er kompatibelt med annonceservere såsom GAM/AdSense og andre, tilbyder en omfattende portefølje af privatlivsfunktioner og er tilgængelig i fire forskellige pakkestørrelser. For den generelle databeskyttelsesforordning og CCPA (Californien/USA’s privatlivspolitik) inkluderer dette værktøj samtykkelogfiler, en sikker database med serverplacering i EU og automatisk blokering af koder og cookies.

Ud over overvågning er kernen en cookie-crawler, som automatisk crawler din hjemmeside én gang dagligt og foretager et automatisk overensstemmelsestjek med den generelle databeskyttelsesforordning samt automatisk cookieklassificering. Cookie-crawleren identificerer også nyfundne udbydere og eksporterer cookielisten via adskillige grænseflader. Consentmanager tilbyder dig adskillige muligheder for at gøre dit websted GDPR-kompatibelt og for at være på den sikre side. Du kan tilpasse værktøjet til dit design og tilføje dit logo.

Derudover tilbyder Consent Manager dig adskillige rapporter og A/B-tests samt optimeringsforslag. Ydermere er værktøjet nemt at integrere, tilgængeligt på over 30 sprog og fuldstændig sikkert i Europa.

Beskyt nu og implementer Consent Manager!

Er du ansvarlig for databeskyttelse i en virksomhed, eller vil du yderligere forbedre din SMV’s overensstemmelse med den generelle databeskyttelsesforordning? Så er det nu det rigtige tidspunkt at implementere en fuldt integreret løsning som Consent Manager – uanset om du opererer i e-handel eller er aktiv i et andet segment. Beskyt din virksomhed mod hårde sanktioner, for næppe nogen menneskelig databeskyttelsesansvarlig kan arbejde med præcisionen fra et højtydende værktøj. På denne måde kan du beskytte dig selv mod dyre fejl og være på vej til succes. Lær Consent Manager at kende nu og få gavn af det!