Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme


EDPB's udtalelse om løn- eller samtykkemodel

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for enten at betale et månedligt gebyr for at bruge Metas tjenester uden annoncering, eller at bruge tjenesterne gratis og se annoncering – et direkte eksempel på et “Samtykke eller Pay” model.

EDPB ‘s beslutning om dette spørgsmål er, at store onlineplatforme, der kun giver deres kunder valget mellem enten at betale et gebyr eller give samtykke til behandling af personoplysninger til adfærdsbaseret reklame, ikke er i overensstemmelse med den generelle databeskyttelsesforordning. En sådan model fører til tvunget samtykke og er til ulempe for brugere, der fravælger. I henhold til den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) skal gyldigt samtykke være “frivilligt”, og brugere skal ikke føle sig tvunget til at give samtykke til databehandling for at bruge tjenesterne på en online platform.

I tilfælde, hvor brugen af ​​disse store onlineplatforme er afgørende for social deltagelse eller adgang til professionelle netværk, anses begrænsning af adgangen til dem, der ikke har givet samtykke, negativ og ikke i overensstemmelse med principperne om nødvendighed og proportionalitet, formålsbegrænsning, dataminimering og retfærdighed i overensstemmelse med GDPR.

EDPB anbefalinger om overholdelse

For at opfylde standarderne i GDPR opfordrer EDPB derfor platforme til at tilbyde et reelt “ækvivalent alternativ”, som ikke medfører ekstra omkostninger. Dette betyder en mulig tredje samtykkemulighed, som ikke indebærer nogen omkostninger for brugerne og stadig giver dem mulighed for at bruge tjenesterne på disse store online platforme.

Implementering af en tredje samtykkemulighed

En mulig løsning kunne f.eks. B. består af tre knapper på cookie-banneret: “Jeg accepterer alle”, hvilket ville betyde, at du frivilligt accepterer behandlingen af ​​adfærdsbaseret reklame; “Jeg er enig uden adfærdsbaseret reklame”, hvilket ville betyde at fravælge behandlingen af ​​adfærdsbaseret reklame, men at kunne bruge tjenesten op til en vis grænse; og endelig “jeg betaler”, hvilket ville betyde, at jeg ikke accepterer behandlingen af ​​adfærdsbaseret reklame, men at man kan bruge tjenesten med flere funktioner end den sidste mulighed.

consentmanager -brugere kan tilføje din tilpassede “Accepter uden adfærdsbaseret reklame”-knap til det første niveau af din cookie-knap ved at følge vores tekniske instruktioner på vores hjælpeside her .

Med disse muligheder kan du sikre, at dine brugere har flere måder at give samtykke på end blot at acceptere alle vilkårene eller betale et gebyr.

Hvis du har yderligere spørgsmål, bedes du kontakte mail@ consentmanager .net.


flere kommentarer

New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]
Generel, Ny

consentmanager Tool Spotlight: Integrationsmuligheder i CMP-dashboardet

I denne måneds Tool Spotlight ser vi nærmere på de integrationsfunktioner, du finder i dit consentmanager CMP-dashboard. Disse er resultatet af et udvidet udviklingsarbejde mellem consentmanager og de tilhørende værktøjer, hvilket betyder, at vi kan tilbyde vores brugere muligheden for at aktivere integrationen med et enkelt klik direkte i deres CMP dashboard. De seneste muligheder […]