Ny

Nyhedsbrev 2020/12


dataansvarlig

Et princip i GDPR er tydeligt at kommunikere, hvem der behandler hvilke data og til hvilket formål. For at sikre mere gennemsigtighed for den besøgende på webstedet tilbyder consentmanager nu muligheden for at navngive den dataansvarlige og den databeskyttelsesansvarlige direkte i samtykkelaget. For at aktivere displayet skal du blot gå til Menu > CMP’er > Rediger og markere afkrydsningsfeltet Display Owner.

Vigtige domme i Tyskland og Frankrig

I de sidste par uger har der været nogle vigtige domme og afgørelser i Tyskland og Frankrig. I Tyskland skulle den regionale domstol i Rostock tage stilling til en sag, der involverede, hvilke oplysninger samtykkelaget skal vise, og hvordan det skal fungere. En konklusion af dommen er især, at der skal foreligge et tilsvarende udvalg. Det betyder, at der skal være en accept- og en afvis-knap og disse skal præsenteres “lige”. I det pågældende tilfælde var acceptknappen f.eks. farvet grøn, og den anden knap førte til de detaljerede indstillinger og var grå og derfor mindre vigtig.
Anbefaling: Tjek dine designs og sørg for, at de har en accept- og afvis-knap, og at de er designet ens.
Derudover har den franske databeskyttelsesmyndighed idømt bøder. Google (bøde på 100 mio. EUR), Amazon (bøde på 35 mio. EUR) og Carrefour (omkring 3 mio. EUR i bøde) blev ramt. Myndighederne bliver derfor meget mere aktive, og det er tilrådeligt at tjekke indstillingerne for samtykkelaget.

webinarer

En række webinarer fandt sted i december, især om Getting Started og IAB TCF v2. Dokumenterne og videoerne fra webinarerne kan nu findes online på vores hjemmeside: https://www.consentmanager.de/wissen/videos/

Flere nye funktioner og ændringer

  • Rapportér forbedringer
  • Forbedringer af automatisk blokering
  • Bedre understøttelse af WCAG-standarder
  • … og meget mere.

flere kommentarer

EDPB opinion on pay or consent model
Ny, Ret

EDPB ‘s nylige beslutning om “Samtykke eller betal”-modeller til onlineplatforme

Tilsynsmyndighederne i Holland, Norge og Tyskland (Hamburg) har bedt European Data Protection Board ( EDPB ) om en udtalelse om, hvorvidt store onlineplatforme kan bruge “samtykke eller betale”-modeller til adfærdsbaseret annoncering baseret på et gyldigt og frivilligt grundlag. brugerens samtykke. Baggrunden var Metas introduktion af en abonnementsmodel i oktober 2023, hvor brugerne har mulighed for […]
New regulations US 2024
Ret

Nye amerikanske privatlivslove træder i kraft i 2024: Opdater dine USA-specifikke privatlivsindstillinger

I USA træder nye databeskyttelseslove i kraft i anden halvdel af 2024 – i Florida, Texas, Oregon og Montana . Virksomheder, der opererer i disse stater eller har kunder i disse stater, skal gennemgå deres databeskyttelsespraksis for at sikre overholdelse af de nye databeskyttelseslove. For at gøre denne proces nemmere for dig, vil vi i […]